Bubur Pulut Hitam Berjagung

Bubur Pulut Hitam Berjagung


ASSALAMUALAIKUM 
Salam sejahtera untuk yang masih sudi singgah disini.
Dah dua tiga haru masak bubur pulut hitam baru hari ni ada kesempatan
Untuk mengupdate biasa lah tugasan rumah yang tak pernah habis.
Resepi ni kaknoo intai dari blog CHE'NOM cuma disini kaknoor tambah jagung je sebab dah ada jagung fresh kat rumah tu bila lagi nak di gunakan ye tak!!





Bahan-Bahan:

  • 1 1/2 cawan pulut hitam
  • 6 cawan air, untuk merebus pulut
  • 1 tongkol jagung rebus dan di ambil isi nya
  • 1/2 biji kelapa (anggaran 2 cawan santan pekat dan 2 cawan santan cair)
  • 2 helai daun pandan, carikkan dan simpul
  • 3/4 cawan gula putih
  • 1/2 ketul gula melaka
  • garam secukup rasa
  • 1 sudu besar tepung jagung

Cara Penyediaan:

Cara untuk masak bubur pulut hitam:
  1. Rebus pulut hitam dengan air dan daun pandan sehingga lembut. Pulut hitam akan pecah kembang apabila lembut. Biarkan pulut masak dan kuah menjadi pekat.
  2. Masukkan santan cair, garam, gula putih dan gula melaka. Masak sehingga mendidih.
  3. Kemudian masukkan pula 1 cawan santan pekat. Pada waktu ini anda boleh sesuaikan rasa manis dan masin ikut selera sendiri.

Cara untuk kuah santan:
  1. Masak baki 1 cawan santan tadi di atas api yang kecil sehingga mendidih. Perlu selalu kacau supaya santan tidak berketul.
  2. Bancuh tepung jagung dengan sedikit air dan tuangkan dalam santan. Kemudian masukkan garam secukup rasa.
Tips:
Rendam pulut hitam semalaman. Ini supaya dapat menjimatkan masa merebus. Kalau tak cukup masa, memadai rendam selama 3-4 jam, tetapi pulut perlu direbus agak lama untuk kembang dan lembut.
Cara menghidang
Masukkan bubur dalam mangkok yang sesuai, tuangkan kuah santan, taburkan jagung, kalau tak suka jagung terpulang lah boleh biarkan pulut hitam polos saja. Nak letak ais batu atau ais krim terpulang lah selera masing-masing. Memang sedap di santap masa panas-panas ni.




Dah ada menu minum petang ke semua nya!!
Kalau ada pulut hitam yang tersadai kat petiais tu cuba lah korek-korek kan rendam dan rebus.
Kalau pakai noxxa lagi cepat ni, tak sampai 10 minit dah siap
Tapi kaknoor memang tak nak pakai noxxa sebab masa buat ni noxxa sedang buat kari kambing, jadi bagi laluan lah kat kambing dulu hehee...

19 comments:

  1. adui kaknoor. kenapalah saya tak serajin akak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambik lah mood rajin ni sikit UA haha kaknoor perasan la tu rajin sngt

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

      Delete
  2. Hamboii kak, layout baru nampakknya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali renovate blog usang ni Ain biar ceria sikit

      Delete
  3. sedapnya kak noor bubur pulut hitam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi dulu2 ni Azra kan sebelum ada cupcake segala

      Delete
  4. baru makan tapi lapar balik lepas tengok bubur pulut hitam kak noor :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti terlajak sedap bubur ni kan Siqah hahaaha

      Delete
    2. mesti terlajak sedap bubur ni kan Siqah hahaaha

      Delete
  5. Perghhhh memang sedap bubur pulut hitam kak noor tu diregukan dengan jagungkan ..
    terasa manis jagung fresh dari ladang kak noor sendirikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah Yatie manis lemak semua cukup sempurna lah kan,dan lepas tu badan pun naik elok jugak lah tu

      Delete
  6. Wooo memang dah meleleh ailiyo nii.. haaa saje kann sedapnya bubur pulut hitam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alolo kesian dh meleleh ke adda tengok bubur pulut hitam kaknoor ni

      Delete
  7. dana suke bubur plt itam... sedapnya makan tp sekali pun tak penah msk heheheheh

    ReplyDelete
  8. Haha.....istimewa betul kambing ye KN...
    Bubur pulut hitam ni mak mertua saya suka KN. Tp saya jarang buat sebab isi rumah semuanya kurang makan....

    ReplyDelete
  9. Haha.....istimewa betul kambing ye KN...
    Bubur pulut hitam ni mak mertua saya suka KN. Tp saya jarang buat sebab isi rumah semuanya kurang makan....

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home