Ginger Garlic Baked Chicken

Ginger Garlic Baked Chicken


Assalamualaikum dan selamat pagi.
Resepi hasil dari sekodeng di Pinterest lagi.
Sudah di alih bahasa ke bahasa melayu.
Harap semua nya faham lah ya dengan bahasa yang kurang memuaskan dari kaknoor.



Bahan nya
1 kg paha ayam
2 inci halia di tumbuk
5 ulas bawang putih di tumbuk
1 1/2 sudu besar kicap masin
1 sudu besar kicap manis
1/2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar madu
1 sudu kecil minyak bijan
sedikit lada hitam kisar
sedikit serbuk rempah lima (optional)

Cara nya
1.  Cuci bersih paha ayam dan tos kan, kalau perlu boleh lah di lap kan ayam dengan towel bersih.
2.  Gaulkan ayam dengan halia dan bawang putih sehingga rata.
3.  Tambahkan dengan bahan-bahan perapan yang lain dan perap sehingga 30 minit.
4.  Untuk menambahkan lazatkan lagi boleh jugak di masukkan dalam petiais selama 2 jam.
5.  Panaskan oven 150'C dan bakar ayam lebihkurang 30 - 40 minit atau sehingga keperangan.
6.  Jika tak mau nampak hangus kat atas ayam tu boleh lah di balut dengan foil sebelum di bakar.
7.  Terpulang pilihan masing-masing lah ya.
8.  Ayam memang sedap di makan begitu saja atau dimakan bersama nasi putih.




Untuk Sos Nya
Lebihan dari perapan ayam tu kaknoor masak dan di campur dengan sedikit tepung jagung, tambahlah apa yang kurang, kicap ke, gula terpulang selera lah



Kalau takde paha, ayam sekor pun boleh, sebab kita yang buat dia kan!!!
Selamat mencuba untuk yang sudi.
Mesti sedap sangat rugi tau tak mencuba ni.

26 comments:

  1. Sedap sangat ni KakNoor
    Kakak nak drumsticknya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jakzakie no hal nnt kaknoor simpankan drumstick nya hehhe

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

      Delete
  2. sedapnya...ginger n garlic bagus utk kesihatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu nohass maka nya kena letak ginger n garlic kannn

      Delete
  3. dapat kat adli drumstik tu...suka dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak2 pun suka drumstik ni UA bolehlah kongsi2 dgn Adli ya

      Delete
  4. Kak zai c/p dulu ya noor nanti pasti kak Zai cuba. Tq kongsi resepi.

    ReplyDelete
  5. sedap nyer kalau dapat makan panas-panas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa pun klaau dolayan time panasss mmg terbaik Idzwa kann

      Delete
  6. Hmmm...dap nyer... Kak Noor...rasa bawang putih kuat tak kalau ikut kadar di atas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fida, kalau kurang gemar rasa bwg putih boleh kurangkan, tpi bg kaknoor rasa nya ok dah tu

      Delete
  7. makan dgn roti nan pasti sedap ye..nyum nyum nyum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita yg buat dia kakyon kan apa pun layan saja kan

      Delete
  8. sedapnya kak...saya biasa buat jugak resepi mcm ni cuma tak pernah letak bawang putih sebelum ni...
    nak try resepi akak ni...tq akak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohya Ida ni resepi omputih diaorang letak bwg putih kaknoor try je tpi mmg sdpp yg suka lah

      Delete
  9. Mesti sedap ni sangat rugilah kalau tak mencuba ni.

    ReplyDelete
  10. Mesti selera makan ayam panggang ni ... Berkelah tepi pantai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu maklong berkelah dlm rumah pun sedap jugak nii

      Delete
  11. Sekarang ni bingung nak masak apa KN....habis idea.
    Bolehlah try menu ni pulak nanti

    ReplyDelete
  12. Sekarang ni bingung nak masak apa KN....habis idea.
    Bolehlah try menu ni pulak nanti

    ReplyDelete
  13. mak ai.. ngam2 tengahari ternampak plak gambar cenggini...
    kecur.. kecur...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home