Jeruk Maman ~ Lemak Cilipadi Maman & Iman

Jeruk Maman ~ Lemak Cilipadi Maman & Iman


ASSALAMUALAIKUM 
Alhamdulillah akhirnya dapat jugak makan maman ni setelah bertahun-tahun tak merasa.
Tiga hari lepas kaknoor perapkan maman ni dengan sedikit nasi dan garam.
Alhamdulillah terasa macam makanan dulu-dulu lah masam-masam sedap makan dengan pekasam yang masin-masin. Itulah kan tekak orang tua ni macam-macam terhingin...





Dah perap dua tiga hari kita hanya perlu potong bawang merah dan cilipadi je dan digaulkan dengan maman ni, baru lah ada rasa masam-masam pedas




Ini pulak versi lemak cilipadi sebab ramai jugak yg suggest masak lemak cilipadi.
Jadi tukang masak pun teringin jugak nak merasa kan.
Memang kedua nya pun sedap dan unik .




Ini lah cucunda yang selalu mengacau ketika sessi photo gambar masakkan tu.
Siap keluar tunggu kat tingkat yang tempat meja maktok, sabo je lah..






Ini lah gambar pokok maman tu, benih maman ni kaknoor dapat dari Australia tau
Jangan tak tau haha seorang kawan fb kak Eve yang bagi benih ni.
Alhamdulillah tumbuh dengan subur nya maman ni di Brunei.
Esuk lusa boleh lah lagi buat jeruk kan sebab benih nya masih ada ni.


17 comments:

  1. cutenya Iman mengintai mak tok dia memasak...

    jeruk maman..dah lama tak nampak, bapa sy yg suka makan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maktok sdg ambik gmbi mkanan nohas dh siap masak hehe

      Delete
  2. WAH MAMAN AUSSTRALIA NI MCM MAMAN PASIR YA....SEDAPNYA JERUK MAMAN MSK LEMAK CILI PADI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tk tau mcmana maman pasir P i gt maman satu jenis ja

      Delete
  3. Assalam knoor, harap knoor sihat yea..
    Saya masa kecik kt kg pun penah mkn jeruk maman, tapi skrg ni yg jumpa hya maman pasir, maman pasir tk boleh ek?
    Alahai...comey cucu knoor ngintai tu, tgk maktok masak yr, dia nk belajar masak tu, mana tau nnt besar bole jadi chef, he he

    ReplyDelete
  4. Assalam knoor, harap knoor sihat yea..
    Saya masa kecik kt kg pun penah mkn jeruk maman, tapi skrg ni yg jumpa hya maman pasir, maman pasir tk boleh ek?
    Alahai...comey cucu knoor ngintai tu, tgk maktok masak yr, dia nk belajar masak tu, mana tau nnt besar bole jadi chef, he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalikmusalam zimah
      AlhMdulillahh sihT adanya
      Iman ngintai sessi photo2 tu bukan time masak

      Delete
  5. AllahhuAkbar, semalam tiba2 saya 'terbau' maman masak lemak.
    Hari ini tengok gambar di blog Kak Noor.
    Alahai...mana nak cari ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiii kakcik tkkan masakan kaknoor boleh sampai KL ni impossible, nmpknya kakcik kena cari jugak ni maman ni

      Delete
  6. Maman ni org Negeri Sembilan suka buat rendang kan KN.....Saya tak pernah jumpa punlah daun ni KN...Tak taulah kalau termakan tp tak tahu.... Katanya pahit pahit sikitkan KN rasa dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg rasa pahit sikit yg ori nya, tpi bila dh jeruk ok je anom sedapppp

      Delete
  7. Aduhai... sedapnya jeruk maman, Kak Nor. Dah lama teringin nak makan, tapi susah nak jumpa daun maman ni sekarang.
    Comelnya cucu Kak Nor tu mengintai mak toknya dari luar tingkap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaknoor pun mmg lama sngt tk mkn bertahun2 rasanya dear zilla itu lah lepas geram ni

      Delete
  8. Jauh datang nya benih maman ni Kak Noor..
    dari obersi tu hihihi..

    Saya tak pernah makan lagi jeruk maman ni kak noor..
    cer bagi resepi sikit..

    Selalunya maman ni saya makan masa raya rumah FIL..
    Buat rendang ayam dengan maman..
    Memang sedap juga dimasak gulai tu kak noor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiii yatie org tk penah mkn maman kah, kena makan jugak ni yatie satgi org. berkunun pulakkk

      Delete
  9. Iman nak jadi model masakan mak tok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah tu bunda asal nk ambil gmbr mesti dia dtg dri luar tgkap haha

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home