Ayam Kicap Sayur Campur Menu Berbuka Puasa

Ayam Kicap Sayur Campur Menu Berbuka Puasa


Alhamdulillah lagi setengah jam nak berbuka puasa
Hari pertama dah tak larat nak masak banyak-banyak macam kat Brunei
Cukup lah dengan ayam masak kicap dan sayur campur jugak cucuq manis segera.
Ini pun dah syukur bila masa lapar makan semua nya cukup nikmat rasa nya kan.
Alhamdulillah ALLAH bagi rasa kepayahan tinggal berjauhan dengan keluarga
Hanya di temani anak - anak.
Anak-anak hanya minta ayam kicap je hari ni, katanya kesian first day mama puasa lama masa, cukup lah dengan apa yang ada, esuk-esuk bila mama dan rasa ok dengan puasa yang panjang boleh lah masak lebih sikit. Alhamdulillah sekali lagi anak mama yang sangat memahami.







Cucur manis ni pun yang segera punya begitulah kalau dah letih..


Nak tulis pun dah tak bermaya, puasa 18 jam setengah tau, mulai dari pukul 3 pagi hingga pukul 9.30 malam, lepas ni jam tu akan naik lagi rasa nya, dan jarak masak berbuka dan sahur sangat pendek.
Apa nak buat kena rasa lah apa yang anak-anak kak noor rasa selama ni, bila mama dok tayang makanan yang sedap-sedap pada diaorang, mama hanya cakap sabar la nanti balik mama masak sedap-sedap, sekarang rasain mama nya puasa hahaha ....


44 comments:

  1. As salam KakNoor,
    Hari pertama tu letih ler, hari kedua ketiga beransur biasa. Di Texas pun berpuasa panjang berbuka jam 8.35 hari pertama. Musim sejuk masa berpuasa pendek sebab malamnya panjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalikumslm alhmdulillah mklong akhernya dpt jugak selesaikan puasa pertama smlm syukur Allah bg kekuatan sbb hari pertama tu yg sngt mencabar rasanya

      Delete
  2. 18 jam setengah pun mamanya masih mampu sediakan menu yg sedap2....kak rose pun masak sayur brokoli jugak semalam. tabik spring la Noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg paling simple dh rasanya kakrose kalau dibrunei mmg penuh meja tpi tulah Allah tk suruh membazir dia letak kaknoor jauh2 kt bumi omputih ni haaa amik kau


      Delete
  3. Salam ramadhan...

    lama rasanya nk tunggu berbuka...mmg kena byk sabar ni
    tp yg best menu berbukanya dh membangkit selera

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhmdulillah Qhaifa Allah bg kekuatan syukurlah dpt dh satu hari walaupun pnjg masanya dpt di atasi

      Delete
  4. waa, lamanye...sabar je la ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg jena bnyk bersabar ni Yana sbb tiada bazar ramadhan nk beli larat ke tk larat kena msk jugaklah

      Delete
  5. Selamat berpuasa dan semoga tabah berpuasa di perantauan Mak Noor! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Aklah Maknoor sentiasa tabah dan redho apa Allah dh tentukan pd maknoor maaksihh ya Ain

      Delete
  6. Tapi di sana sejuk KakNoor taklah berpeluh kepanasan macam di tempat kita ni.
    Apa pun kakak tahu KakNoor gembira sebab dikelilingi anak-anak yg dirindui:)
    Selamat menjalankan ibadah puasa di sana KakNoor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kurang peluh lah disini bndingkn dgn tempt kita tulah kakzakie dlm cuaca yg agak sejuk2 mcm ni rasanya insya Allah dptlah bertahan walaupun msanya pnjng berjela..

      Delete
  7. Salam Ramadhan Kak Noor.. lamanya waktu berpuasa tu..memang letih...hhuhu..lagi kena berganda2 sabar kan Kak.. menu kat atas pun dah nampak cukup sedap... hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg kena kumpul kesabarN yg bnyk disini Atie sbb terlalu pnjgnga msa berpuasa tu mudahan kmi semua dpt atasi dugaan ini ameenn

      Delete
  8. Salam Ramadhan kak noor.
    Yalah kak noor berpuasa di sana mencabar kan dengan waktu nya yang panjang....Semoga kak noor tabah.
    Anak2 tentunya gembira sangat dapat berbuka dan bersahur bila mamanya ada di sisi,tak kisahlah makanan ringkas,janji air tangan mama....tentu selera sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah Saniah mudahan Allah bg rahmatnya pd kmi dlm menjalani ibadah puasa yg pnajng ini, anak2 mmg suka sngt mama disini sbb diarang tkyh msk tk kisahlah tu mama pun suka jugak bab2 memasak ni kannn

      Delete
  9. Salam Ramadhan kak noor.
    Yalah kak noor berpuasa di sana mencabar kan dengan waktu nya yang panjang....Semoga kak noor tabah.
    Anak2 tentunya gembira sangat dapat berbuka dan bersahur bila mamanya ada di sisi,tak kisahlah makanan ringkas,janji air tangan mama....tentu selera sangat.

    ReplyDelete
  10. Oanjang ye masa puasa disana.bila wakyu sahir pendek tentulah kelam kabut juga ye nk msk utk sahur.yg ringkas2 camni utk berbuka pun dah selera sgt.ayam msk kicap ni peberet seisi keluarga sy juga kak noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarak waktu berbuka dan sahur yg pendek sampai tk sempt nk lapar semua PK itulah yg problem sampai paksakan diri makan supaya tk lapsr di siang hari

      Delete
  11. Oanjang ye masa puasa disana.bila wakyu sahir pendek tentulah kelam kabut juga ye nk msk utk sahur.yg ringkas2 camni utk berbuka pun dah selera sgt.ayam msk kicap ni peberet seisi keluarga sy juga kak noor

    ReplyDelete
  12. ya allah sedapnya makanan tu ha..nampak simple jer..eh kak noor sebenarnya kat mana erk..puasa sampai 19 jam...kesian kak noor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg ni kaknoor kt Bath Uk SA, masa berbuka puasa akan, semakin naik dan jarak sahur pulak semakin pendek, cabaran yg sngt hebat puasa kali ni

      Delete
  13. salam kak noor nak menyelerakan , dapat nasi putih panas2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhmdulillah Yana rezeki jugak tu walaupun trsngt simple dimple

      Delete
  14. Janji ada makanan untuk berbuka puasa dan airtangan mamanya. Itu pun dah cukup kot untuk anak-anak KakNoor!

    Panjang tu KakNoor sampai 18jam setengah. Mahu pengsan kalau tak biasakan. Mesti KakNoor dah gigil-gigil kepala lutut tak larat dah. Nasib baiklah kat sini cuaca pun okey aje. Takdalah terasa penat mana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Allah tu adil kan MD cuaca yg mcm ni masa pnjang bebeno, tp klau cuaca macam màlaysia brunei mmg pengsan rasanya dgn panas yg membahang
      Alhmdulillah syukuri lah walau dimana pun Allah temptkan kita berpuasa terima dgn redho je MD

      Delete
  15. salam Ramadan kak noor bepuasa diperantauan tahun ni ye,semoga dipermudahkan buat kak noor dan anak-anak menjalani ibadah ramadan kali ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih Ana insya allah semoga ALLAH permudahkan urusan kami anak beranak disini hendaknya ameennnn

      Delete
  16. allah kak noor... dugaan betul berpuasa kt sana yek... 18jam?
    teringat kwn yg study kt uk pun mmg katanya shr kul3 buka kul9 mlm ... pastu nk naik lg jd beberapa jam...

    ni pun dh ckp sedap dh nih kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang dana setiap hari makin naik waktu nya nak tunggu waktu isyak pun dan ngantukss
      apa lagi nk bangun sahur, tidur berapa minit dah sahur dugaan dari ALLAH kena terimalah

      Delete
  17. Salam ramadhan kak.. 18 jam ye kak. Panjang nya.. Semoga di permudahkan!
    Ayam kicap n sayur campur pun da terbaik! heheh lg2 dari air tanga seorang ibu. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadhan jugak utk Aina
      time lapar ok je aina semuanya rasa sedap belaka syukur lah tu

      Delete
  18. makk aiii lama tu kak nor puasa belah sana
    tp cuaca sejuk oklah kan
    selamat berpuasa kak nor

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah El dgn cuaca yg sejuk macam ni agak kurang lah rasa lapar
      lagi pun sehari dua ni mmg tak kuar rumah
      kumpul tenaga untuk puasa
      dah settle nanti boleh keluar cari bahan buat berbuka puasa hehee

      Delete
  19. lamanya sampai 18jam, musim panas ke kaknoor
    tp rajin jugak kaknoor memasak utk anak2

    cucur tu mcm best jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang ni dah masuk musim summer memang waktu siang nya panjang dari waktu malam
      tak rajin tak makan lah jawab nya KB hehee

      Delete
  20. kak...bulan puasa ni saya godek blog akak jek..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimkaasih Idzwa yang sudi godek2 blog kaknoor walaupun kaknoor tak nampak hehee godek je lah sepuas hati mu..

      Delete
  21. kak noor selamat berpuasa.....kak ruby jgk godek2 blog kak noor, halal ye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih kakruby suka godek2 blog kaknoor ya kakruby
      kaknoor sangat menghargai nya

      Delete
  22. Salam Kunjung balas kak Noor.. Salam Ramadhan kak.. wah bestnya dapo akak ni.. macam ade.. semua sedap2 nyum2

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih dear sudi singgah sini berkunjung balas
      seadanya saja, boleh lah sekadar nak nak jamu mata tu

      Delete
  23. "Cari pasal" betul saya masuk sini sekarang... hihihi... sib baik lagi stgh jam nk berbuka...

    Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat berbuka puasa Huda
      kaknoor yg masih menunggu ni sebab baru pukul 12.40 tenghari masa ni

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home