Rujak Bebeg

Rujak Bebeg

Assalamualaikum dan salam ahad 
Menu paling simple kaknoor nak kongsikan
Dari Ig Tastemade Indonesia
Jom tengok apa sebenarnya rujak bebeg ni

 

Bahannya 
Buah mangga, kedondong, pisangbatu (yg ni takde)
Sengkuang, ubi manis, cilipadi, belacan, asam jawa, garam,
Gula merah. 

Caranya
Tumbuk cilipadi + gula merah + garam + belacan
Sehingga lumat, lepas tu baru masukan buahan dan ubi-ubi
Tumbuk sehingga agak hancur 
Perasakan dengan air asam jawa
Dah siap!!!! 

 

Inilah antara bahan buahan yang kaknoor gunakan 
Mangga, kedondong, sengkuang dan ubi manis.

 

Waktu macam ni pada yang tak suka tidur tengahari eloklah makan benda ni baru cerah mata sikit kannn

 

Kalau ada yang kurang jelas bolehlah ke Fb / Ig 
Tastemade Indonesia macam2 lagi yang best boleh kita cari disana...

Ok happy weekend semuanya ya!! 
Salam santai dari Brunei Darussalam

11 comments:

  1. Rojakkkk kak noor :) kena singgah beli jap lg ..

    ReplyDelete
  2. Ooo rojak rupanya. Baca tajuk mula-mula tak faham apa. Hee

    ReplyDelete
  3. oooo gini rupenye... baru dana ingat bebeg nih dlm bahasa jawa mcm tumbuk gitu lah

    itu yg semua di tumbuk kan kak noor... compom sedap nih kan

    ReplyDelete
  4. menangis tengok...

    sadapnya...

    ReplyDelete
  5. kecur air liyo tgk rujak bebeg kak noor... sedappp....

    ReplyDelete
  6. Gitu rupanya rujak bebeg....yang paham nya rujak je sebelum tu :-)Kak noor ...ubi manis tu apa ya?

    ReplyDelete
  7. ohhh ini rupanya rujak bebeg.. tapi nampak sedap..

    ReplyDelete
  8. Hmm...sah memang sedap ni KakNoor
    Bebeg tu kalau bahasa org tua kakak maksudnya tumbuk KakNoor.

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home