Salam Jumaat Dari Kebun Cili Lagi

Salam Jumaat Dari Kebun Cili Lagi


Assalamualaikum dan salam jumaat yang barokah untuk semua adinda-adinda blogger
Pagi-pagi tadi melawat kebun di depan rumah dan ditepi rumah ni
Kebanyakkan nya kebun dalam pasu je kaknoor tanam supaya senang menjaga.
Kalau ada rumput pun mudah nak cabut, apa lagi bila nak letak baja
Tak lah merata-rata baja tu tumpah kan..



Cili purple ni memang lambat sangat nak masak, ada lah tu sebijik dua yang agak merah, tapi bila merah pun rasa nya taklah merah sangat macam cilipadi biasa, masih ada jugak purple nya.



Cili putih ni pun sangat menjadi masa ni, cuma lambat jugak nak nampak merah nya bila masak tu
Kalau kita ambik masa masih putih ni taklah pedas sangat dibandingkan dengan yang merah..



Ini pulak cili padi jenis kecil atau cili burung, memang pedas giler ni, walaupun nampak je kecik, buat sambal belacan memang cantik sangat ni kan...





Inilah hasil tuaian hari ni, sedikit belimbing buluh, kacang panjang, terung pipit, segala jenis cili-cili tu, rasanya seminggu dua ni takyah beli cili lah nampak nya...






Ok selamat bersantai di hari cuti ni ya, kaknoor pun nak bersantai jugak ni hahaha..
Ada yang teringin nak cili meh sini kaknoor nak kasi, esuk-esuk boleh buat sambal belacan bersama belimbing buluh berulamkan terung pipit dan kacang panjang kan!!!


37 comments:

  1. Replies
    1. Mmg rare yana alhmdulillah dah dpt kaknoor yg rare ni syukurlah

      Delete
  2. Pertama kali tahu ada cili warna purple

    ReplyDelete
    Replies
    1. Warnanya saja purple tapi rasanya sama saja dgn cilipadi yg lain CM

      Delete
  3. cili pepel tu blh mkn tak kak?

    subur hasil tanaman kak noor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tk boleh mkn buat apa kaknoor tanam dana
      Alhmdulillah berkat disiram hari2 ni dana

      Delete
  4. Ada ek cili purple? First time dengar kak noor. Hee.
    Cili burung memang siqah tak pernah beli. Tak makan pedas sangat. Cili biasa je jadilah. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tk mkn pedas ke Siqah alahaiii rugi tuu

      Delete
  5. Memang cili purple dia kalau masak warna oren kan KakNoor
    Rumah bapak kakak pun ada banyak juga

    Nampak terung pipit KakNoor teringin nak petik jugalah yg kakak ada nak buat sambal tumis sedap ni KakNoor:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berul tu kakzakie yg purple ni bila msk pun dh tk merah sngt oren2 je jdinya

      Delete
  6. cili purple, putih, cabai burung semuanya pernah tanam tp dah pupus kaknoor. tinggal cabai burung aje yg tahan lama.
    cili yg kedut-kedut tu saya tak pernah lagi jumpa. nampak besar saizny. cili apa namanya tu kaknoor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kedut ni kaknoor punctk tau apa namany Kb tpi mmg pedas giler ni

      Delete
  7. Beerbudi pd tanah..itu lah hasilnyer kan kak...Alhamdulillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhmdulillah Asfa hasil kehun dom pasu depan umah ni

      Delete
  8. Huhu knoor, saje je tau..
    Saya penah tengok cili pepel tu masa pameran orkid kt tmn tasik perdana bbrapa thn lepas, mmg cantik cam pokok bunga. Kalo arwah mak saya, cili bebanyak tu dibuat jeruk, tak pun ditumbuk campur kunyit dan garam, takla rosak, nak guna pun senang.

    ReplyDelete
  9. Huhu knoor, saje je tau..
    Saya penah tengok cili pepel tu masa pameran orkid kt tmn tasik perdana bbrapa thn lepas, mmg cantik cam pokok bunga. Kalo arwah mak saya, cili bebanyak tu dibuat jeruk, tak pun ditumbuk campur kunyit dan garam, takla rosak, nak guna pun senang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg tkyh beli cili ni zimah semejjak dua menjak ni puas makan sambal bacan

      Delete
  10. meriahnya hasil tu...
    best plok tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhmdulillahhh lya rezeki hobi yg main2 je

      Delete
  11. Wah banyaknya hasil kat kebun makcik Noyah,Alhamdulillah rezeki Allah bagi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka suki Nor ciknoyah suka jdi pekebun disamping jdi tukang masak hehe

      Delete
  12. Mmg bagai di katalah ye KN....kecil kecil cili padi, semakin kecil semakin pedas.

    Esok lusa nampak membelacanlah kita ye hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anom suka sambal belacan jugak ke ni jom membelacan yuk

      Delete
  13. Geramnya tengok hasil kebun, Kak Noor! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn farah suka suki yg membuahkan hasil

      Delete
  14. meriahnya kak noor pokok cili :) rumah mek tu pun banyak jugak. lebat nauu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaalau suka pedas mmg kena tanam cili Mek baru dpt save kann

      Delete
  15. Wah.. ada cili purple ke? Selalu jumpa hijau dengan merah aje. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak warna cili sebenarnya kt rumah kaknoor putih merah purple hijau bestkan

      Delete
  16. untung ada hasil kebun camni kaknoor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg untung sngt Rai tkyh beli 2 tiga minggu ni

      Delete
  17. suka tengok kebun cili kak noor pelbagai warna dan jenis tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cili kegunaan harian Eyda
      Elok kita tanam kann

      Delete
    2. ya betul tu kak Noor.. sekurang2nya ada sepokok di rumah..

      Delete
  18. Tak boleh nak kata apa la kan.. jatuh cinta tengok tanaman Kak Noor

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home