Hasil Kebun Keliling Rumah

Hasil Kebun Keliling Rumah

Assalamualaikum dan salam 1 september 2016 untuk semua.
Berbudi pada tanah memang tidak menghampakan
Walaupun sekadar tanam didalam pasu tapi hasilnya
Alhamdulillah memang tak payah beli cili untuk sebulan dua
Bermacam-macam jenis cili kaknoor tanam
Ada cili padi biasa, cili putih, cili purple, cili oren, cili witch ( sebab kedut dan tajam jadi kaknoor panggil witch je )
Alhamdulillah hasilnya sangat lumayan
Jom pedihkan mata dengan cili- cili ni jom!!!

 

Dapat sebakul cili puas hati kan!!!

 

 

Nampak tak cili putih yg gemuk - gemuk tu..

 

Ini lah cili witch yg hijau tu, berduri tajam dan berkedut, tapi pedas giler tau si witch ni

 

Cili purple ni agak lambat utk dia masak jadi merah, tapi walaupun dah masak samgat warna nya aian jadi oren2 je tklah merah bebeno tapi pedas nya memang boleh tahan jugak ni..

 

Ini cili oren kaknoor hanya 2 biji jugak yg masak
Yang lain masih hijau pun agak lambat untuk tukar ke oren..

 

Oklah cukup untuk pagi ni kaknoor jamu adik-adik semua dengan cili ok, jangan marah tau hari ni hari cili sabo je lah...


34 comments:

  1. seronoknya kak noor... mcm2 jenis cili api ada....
    yg jarang2 jumpa pun ada... warna warni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 tu kan Dana kaknoor sayang nak ambiik sbb dah warna warni tu cantik la pulak kan

      Delete
  2. sukanya saya tgk cili2 kak noor..mcm2 kaler ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak lgi lah suka Adar time berbuah ni selalu je nk duduk kt luar tengok cili hehe

      Delete
  3. first tengok cili purple. jakun kejap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leyla, haha cantik kan purple in colour cili tu

      Delete
  4. Mek jugak ler tak pegi petik lg dekat blkang rumh 😴 Petang ni la p kutip ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mek lupa ke ada cili kat belakang umah Mek hehe cer tunjuk kaknoor pun nk tengok cili Mek jugak ni

      Delete
  5. Replies
    1. Mmg berbaloi2 Nur tkyh beli cili save budget

      Delete
  6. wah..syoknya..
    kami punya cili dah mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian Cik Hani, nampaknya kena lah mula kan lagi langkah baru ni

      Delete
  7. Replies
    1. Nak masak boleh pilih je Sue cili mana yg kita suka hahahaa

      Delete
  8. Wah warnawarni cili kak noor....cantek pulak kan.Satu masa dulu saya pernah juga tanam cili purple,cili putih dengan cili yg mcm cermai tapi skg semua dah pupus...nk kena cari benih lagi lah nampaknya kalau nk tanam semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb minat jugak Saniah suka tengok warna warni menghiasi laman rumah, mula nya syg jugak nk makan tpi dh banyak sngt baru lah ambil utk makan

      Delete
  9. Cantiknya cili kaler maler... hasil rajin berbudi pada tanah, kak rose yg tengok pun jadi jeles... ada tanah sekangkang kucing pun asik diberakkan dia je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kakrose peribahasa baru tu sekangkang kucing, saya pun tanam tanah beli jugak, tanam dlm pasu je hehe

      Delete
  10. KakNoor.. cili hijau kedut tu kakak teringat dulu masa kakak kecik almarhumah mak kakak ada tanam. Tapi sekarang lama dah kakak tak nampak. Bila dah bersatu jadi cantik pulak macam bunga rampai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaknoor pun sbb cili tu mcm unik sikit jdi teringin nk tanam tpi pedas giler kan kakzakie cili ni

      Delete
  11. Wow kak noor! serius mmg berbaloi baloi. cantik pulak kaler cili nya. Warna warni gituuu.. meriah dalam masakan. hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah Aina confem sebulan dua tkyh beli cili mmg meriahh sngt

      Delete
  12. pedas tak?
    sy ada jugak tanam cili comel2 ni. tp x berpa subur.. tanah kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesemuanya pedas2 belaka Petak bunga
      Akak beli tanah yg telah diletak baja
      Tapi letak bJa jugak bila dsh tumbuh

      Delete
  13. cili purple tu first time tengok...menarik sekali, mcm2 jenis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg best kumpul cili2 ni Nohas selain boleh dimakan dipandang pun cantik kan

      Delete
  14. Tgk cili puple cam terung pun ada...

    ReplyDelete
  15. mcm2 warna cili.......tak rugi berbudi pada tanahkan kak Noor....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg tk rugi kakzai save budget beli cili hari2 kann

      Delete
  16. masa ibu_suri sihat dulu, laman depan bilik anganya nak jadikan taman herba. dia tanah daun serai, daun kunyit, pokok limau purut, misai kucing, pokok bunga kerak nasi dan juga kolam ikan mini. Masa tu, musim bela ikan lohan.

    sekarang, taman itu dah macam hutan. tak ada orang peduli sejak ibu_suri sakita.

    saya tak minat sangat berkebun ni...

    ReplyDelete
  17. mcm2 saiz cili ada tu kak noor
    comel2 haaa

    ReplyDelete
  18. tengok cili-cili kak noor..teringat obu mertua..sekelilinh rumah ada kebun cili..dgn jualan hasil cili ni dia dpt menyara kehidupan..alhamdulilah..selain cili ada terung...hehe..betulkak xsia-sia berbudi pada tanah

    ReplyDelete
  19. warna warni cili kak Noor.. apapun 1st time tengok cili warna ungu tu..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home