Gulai Siam Pucuk Kayu

Gulai Siam Pucuk Kayu

Assalamualaikum dan salam kamis
Hari ni masih lagi selera kampong
Jugak berkisar dikebun sendiri dikeliling rumah
Kalau semalam ala-ala salad gitu
Hari ni kita masak pulak ya

 

 

Disini kaknoor tambah umbut pisang untuk menambah rasa dan selera dan ikan pulak kaknoor gantikan dengan ikan masin.  Lebih banyak daun-daunan tu lebih sedaplah, tapi kalau tak cukup syarat pun ok mana yang ada kat rumah je ok..

 
 

Ikan pekasam ni untuk bagi kick lagi sessi makan tengahari ni, dah lama sebenarnya ikan pekasam dok membeku dalam frezer teringat nak goreng hari ni gu kan dengan gulai siam ni. 

 

Alhamdulillah baru lepas lunch, syukur rezeki disekeliling rumah yang menambat selera. Tak perlu ayam daging lagi, cukup lah dengan dua jenis lauk ni boleh menambah nasi 2,3 kali ni..

28 comments:

  1. mesti sedap sayur yg ada mcm2 ulam2 nih kan kak noor...
    tp dana tak penah msk umbut pisang tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap Dana kekadang boring kan makan sayur ala2 cina tu
      kalaau makan yg gini alahai cakap pun tak guna mesti tangan asyik nak tambah nasikkkkkkkkkk je

      Delete
    2. Memang sedap Dana kekadang boring kan makan sayur ala2 cina tu
      kalaau makan yg gini alahai cakap pun tak guna mesti tangan asyik nak tambah nasikkkkkkkkkk je

      Delete
  2. Amboi kak noor telan air liur saya dibuatnya..sedap tu,pekasam tu mmg peberetlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekasam mmg sukar ditolak Yan anytime anywhere haha

      Delete
  3. Gulai pucuk kayu tu kakak tak pernah makan apalagi masak.
    Belum pernah jumpalah KakNoor. Nanti ada peluang kakak nak cuba ikut resepi KakNoor ni
    Teringin pulak bila tengok dan nampak macam boleh ikut:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gulai femes belah utara kakzakie kan selatan mesti jarang jumpa, tpi boleh jugak dicuba kalau ada bahan kan?? Yang penting bahan utama je contoh daun mengkudu, kadok, pucuk ubi, yg lain tu boleh lupakan kalau sukar dicari kakzakie hehe

      Delete
  4. sedapnya,, tengok gambar pun dah kecur air liur hihi

    ReplyDelete
  5. sedapnya,, tengok gambar pun dah kecur air liur hihi

    ReplyDelete
  6. Aduhai, KakNoor! Selagi tak habis baca, selagi tulah air liur meleleh sampai tak sanggup nak lap lagi dah ni!

    Ikan pekasam tu yang tak boleh tahan terliur, KakNoor......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tpi tulisan kaknoor tklah sebanyak MD kan ! Air liur pun tklah kontang sngt yg tinggal hihii tpi kalau MD yg masak mesti kaknoor lebih kering kontang air liur sbb MD kan ke prof dlm bab tulis2 ni mesti nak berjela - jela nasib baik MD bukan chef hehehe kalau tak mau kena saman ni sbb abnyak ckp haha

      Delete
  7. terliur nya kak noor..sedap nya dpt mkn mcm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masakan kampong mmg the best El kan
      Meh singah umah kaknoor nk hidangkan lauk kmpong ni jom!!

      Delete
  8. alhamdulillah, dah kenyang makan tengahari ya kaknoor. gulai siam tu, tak pernah jumpa lagi. selalu tengok org buat letak tempoyak dan ianya pekat-pekat sikit. ikan pekasam tu sedapnya...

    saya pun kalau lauk begini laju ajer menambah nasik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini versi yg tkde tempoyak Kb sbb pak haji gue tu tk suka tempoyak, jadi buatlah gulai siam mcm ni
      Kalau ikut tekak kaknoor mmg nk letak tempoyak petai segala tpi apo nk dikato boss besar tk pandang petai tempoyak tu, terpaksak kena adjust lah

      Delete
  9. Ikan pekasam tu mmg mmbuka slera kk noor :) mkn dgn ns panas mmg best lah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sngt Mek pekasam tu walaupun busyuk tapi ramai peminat jugak tu kan

      Delete
  10. Teringin pulak saya nak rasa gulai siam tu. Tapi saya tak gemar terung pipit, tak boleh telan... tak suka rasa dia. Pucuk bebuas pulak saya tak kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terung pipit ok je sweetie kalau tk letak no hal
      Letak yg wajib je
      Org bando mmg tk kenai pucuk bebuas Sweetie
      Mmg pucuk utk ulam lah daun bujurvmcm daun sireh

      Delete
  11. Hubby saya cakap saya tak boleh makan pucuk paku sebab tajam.. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha Gee lawak lah pulak
      Paku je tajam Gee tpi pucuk nya very the lembut tau hahaha

      Delete
  12. suka nya nak makan bila banyak ulam ni kak.. sentiasa menjadi kegemaran :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah Atie kalau nk tau keliling umah kaknoor penuh dgn ulam2 rasanya dekat 20 jenis ulam jugak ni, nk mkn tkyh susah2 keluar je kt depan belakang mmg jumpa mcm2

      Delete
  13. Ikan Tahai ni ikan apa yeh KN....tak pernah tau pulak.
    Mmg gu sangatlah ikan pekasam tu dgn kuah bersantan ni KN...tp tekak kitalah KN, kalau anak anak mesti mcm tak berlauk tu katanya

    ReplyDelete
  14. Ikan Tahai ni ikan apa yeh KN....tak pernah tau pulak.
    Mmg gu sangatlah ikan pekasam tu dgn kuah bersantan ni KN...tp tekak kitalah KN, kalau anak anak mesti mcm tak berlauk tu katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan fahai tu ikan tamban yg disalai Anom
      Betul bin benar ni selera bonda2 lah
      Utk anak2 mmg diarang tk nk semua ni
      Terpaksa masak ayam kicap ke sambal tumis ke baru lah ada lauk fav diarang

      Delete
  15. lauk sebegini pembuka selera nak makan..boleh bertambah2 kalau makan dengan nasi panas2..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home