Macam-Macam Petua

Macam-Macam Petua

Assalamualaikum 
Hari ni ternampak cikmat gebu kongsikan tips ni kat ig
Jadi kaknoor pun tak mau ketinggalan jugak 
Sebab ini bersangkutan denngan masakan seharian kita 
Jom baca elok- elok ok
 
 

Kalau kaknoor kat rumah untuk buat cili kisar mesti campurkan cili kering paprika dan cili kering besar sebab untuk kurangkan pedas dalam masakan tapi masih ada rasa kepedasannya.

 
Lepas tu terjumpa tips untuk sakit tekak yg kita boleh amalkan dari tumbuhan sekitar rumah kita, bolehlah try siapa yang sakit tekak hari ni ya

 

Jugak untuk kurangkan diabetes boleh jugak amalkan minum jus peria ni, ada berani ke!!!
Untuk jadi ubat oklah kan ..

 

Ini sengaja nak show pepagi tadi Mr. Boss tolong kupaskan kelapa yang di kasi oleh kawan kaknoor, dah nampak tumbuh sikit teruslah dia kopek je, nampak tak jari-jari halus  kat kelapa tu heheehee 

 

Ini gambar dari sisi macam kartun la pulak, tak ingat kartun apa dah yg hidung panjang macam ni kan 

Ok itu je perkongsian dihari minggu ni 
Selamat berbahagia hendaknya dan bersantai-santai ya
Jumpa lagiii 😄😊😉..

16 comments:

  1. hehehe saya ingatkan semua cili kering sama je tahap pedasnya selama ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhhhh Noor confem jarang kedapur ni kan
      takpe masih banyak waktu utk Noor belajar pasal cili kering ni kan
      hehee, btw thanks sudi singgah sini ya

      Delete
  2. Cli klau yg vietnam, mmg pedaihhhhhh mlelehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi pedas lagi bagus kan Mek
      kat umah kaknoor hanya sorang je yg tak kuat makan pedas
      yang lain semua gila pedas hahaha vietnam hari-hari mau

      Delete
  3. Macam2kan.
    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Macam2kan.
    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Saya pakai cili kering yang panjang leper tu, haa, yg tu tak pedas, warna pun merah cantik je, kalo masak asam pedas tu mengancam je, tapi tak pedas, so anak-anak sukala sbb tk pedas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohyeke Zimah kaknoor pulak hantu pedas mesti nak guna cili vietnam tapi campurlah
      itulah kalau beli cili berjenis2
      sebab nak main campur2 bila masak hahaa

      Delete
  6. Kak Noor, tips macan ni amat berguna. Saya tak tau pulak daun selasih bagus untuk sakit tekak. Kelapa tu inik, ek? Yang nampak macam jari-jari tu sesuai untuk halloween hee..hee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selasih memang banyak lagi kegunaan nya selain dari utk sakit tekak PH
      untuk letakdlm makanan, untuk wangikan masakan kita pun boleh
      kat rumah kaknoor memang banyak sangat selasih ni PH

      Delete
  7. psl cili kering tu dana pnh jgk baca dulu ada org bg petua tp kadang lupa, kalau kadang2 nk beli cili kering dana bgtau je kt org tu nk cili kering yg tak pedas heheh...
    skrg mmg jarang beli cili kering beli cili boh je hehehehe...

    psl peria katak tu dana tau jgk utk diabetes tp tak blh mkn hari2, tkt hypo lak kang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupanya Dana mmg tk suka pedas ke
      Cili boh pun lagi senang Dana terus je masak tkyh nk blender segala, cuma itu lah kaknoor dh biasa semua nya homemade jdi bila guna cilibohcmcm tk puas je rasanya

      Delete
  8. Hihi....KN ni mesti layan kartun teman dak Iman kan.....
    Minum semua petua tu takut pengsan pulak KN.... kurang gula haha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hainom kurang gula ke
      Ok tu jgn terlebih gula
      Sbb rasa Hainom dah lebih manis dlm senyuman haha

      Delete
  9. bagus petua nih, berubat secara semulajadi.. kelapa yang last tu macam kartun pinocchio

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home