Sambal Tumis Sotong Kembang//Bunga Betik Cicah Budu

Sambal Tumis Sotong Kembang//Bunga Betik Cicah Budu

Selamat petang dan salam sabtu
Sayangkan terung pipit yang banyak kat rumah ni
Tak tau nak masak apa, tanya rakan fb ramai yg cakap buat sambal tumis dengan bilis, kebetulan pulak dah sda sotong kembang ni jadi gohead gostan maka jadi lah sambal tumis sotong kembang dengan terung pipit. Resepi nya masih sama  
Klik saja link dibawah hanya kali ni tambah terung pipit je


 

Ini lah rupa sambal nya pedas nya boleh tahan jugak ni

 

Lain kali tak boleh banyak sangat tanam terung ni menjadi-jadi sangat buahnya sampai tk habis dimakan. Nunga betik jantan tu pun sayang dah banyak yang jatuh kebumi jadi kaknoor ambil lah untuk direbus dan buat ulam je.

 

Gandingan sambal budu bersama ulam-ulaman ditepi rumah, ada tak yg suka menu diet ni hahaha, diet ke bertambah- tambah nasik ni rasa nya kalau makan macam ni..

 

Sambal budu tu kaknoor hanya blend cili padi, dan sedikit bawang merah, kemudian dihiris cilipadi merah, hijau dan diperahkan dengan limau kasturi dan sedikit lemon, dan pastinya budu lah ikut lah kepekatan sendiri, lepas tu bolehlah dihidangkan dengan nasi putih dan ulaman lain.

 

Menu yang susah dilepaskan kalau dah didepan mata, rasanya kalau makan ramai-ramai memang tak cukup nasik ni.

 

Oklah tak mau nak ganggu ketenteraman u all hari ni, jangan marah tau, kalau ada yg jeles tu bolehlah rajinkan diri kedapur untuk mendapatkan makanan yang lazat ni.


15 comments:

  1. Alahai kak noor...berbunyi perut SA time tgok entry ni..huwaaa sedapnyaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menu sempoi je AS
      Sambal apa pun mmg sukar ditolak ni kan

      Delete
  2. Ya Allahh... ulam2an tuuu.... *telan air liur*

    ReplyDelete
  3. Terung pipit, lama dah saya tak makan ni... sedap juga tu kak. Bunga betik rebus pun sedap :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat rumah banyak ni terung pipit kalaaulah dekat kan mmg dah jdi rezeki adik akak ni

      Delete
  4. Sedapnye kak.. sy klau ke sini ada 2 benda buat sy terpegun.. masakkkannya..dan susunan gambarnye.. camne nak dapat template macamni ye kak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih Atie
      Akak guna iphone biasa je pun
      Lepas tu di edit lah sikit hihi

      Delete
  5. yumsss..sedapnya kak nor....
    kna cuba buat jugak nanti

    ReplyDelete
  6. Jarang beli ulam KN....Takut kering dalam esbok hihi...
    Ulam ni kalau makan tengahari sedaplah kan. Kalau makan ulam untuk makan malam rasa mcm tak best pulak....

    ReplyDelete
  7. sedap tu makan ulam-ulaman dengan budu..

    ReplyDelete
  8. Arghh, KakNoor! Asyik suruh 'rajinkan diri ke dapur'! Apakata KakNoor tolong masakkan panggil kita orang datang makan? Hahaha!

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home