Masjid Sultan Omar 'Ali Saifudien

Masjid Sultan Omar 'Ali Saifudien

Assalamualaikum dan selamat petang
Seperti yang dijanjikan semalam hari ni kaknoor nak 
Tunjukkan gambar masjid Sultan Omar 'Ali Saifudien
Sultan Omar 'Ali adalah ayahanda kepada Sultan 
Hassanal Bolkiah, Sultan Brunei sekarang ni. 
Wah macam cikgu sejarah lah pulak!!

Oklah sebenarnya kaknoor bukan nya pandai sangat bercerita pun, jom lah terus kita tengok gambar-gambar ya
Gambar pun taklah banyak sangat lagipun sebenarnya memang tak boleh bawa masuk camera jugak kan kalau kat dalam masjid, jadi ambik gambar pun tapuk-tapuk kata orang Brunei. Tapuk means sembunyi tau! jgn tak tau..

 

Ini siapa lagi kalau bukan tuan tanah gedaung ni nak gi solat zuhur selepas dari makan tu, kena lah tunaikan kewajiban kan, sebab masjid ni yang paling dekat dengan restoren tu. 

 

Nah ini lah nama masjid yang sebenarnya
Masjid Omar 'Ali Saifuddien 
Bandar Seri Begawan.

 

Disini pulak tempat laluan untuk kebahagian perempuan
Ada kolam air yang luas tapi masa ni takda lah pancutan air yang keluar. Sebab maybe takde jugak orang kot. Time ni dah lama waktu zuhur kami je yang lambat sampai.

 

Ini kebetulan ada pasangan mat salih yang datang melawat masjid ni, entah apa yang diarang bincang wallahuaklam. 

 

 

Ini je gambar dapam masjid yang kaknoor dapat ambil tak berani nak berlama-lama ambik gambar kang kena tangkap naya gue.

 

Laluan dari bahagian perempuan nak keluar ke tempat ambik wuduk, sekali lagi tuan tanah beraksi hehehe

 

Diperkarangan masjid cantik kan!!
Dapat duduk lagi kalau letih jalan

 
 
Yang unik masjid ni ada lagun kat perkarangan nya
Menjadikan tarikan untuk mengambil gambar kat sini
Masa kaknoor datang tengahari sangat jadi panasss 
Insya Allah lain kali datang lagi 

 

Ini bahagian tepi kiri masjid tu maknanya semuanya yang bahagian perempaun, belah lelaki memang tak berani nak melintas kaknoor haha

Oklah cukup dulu utk kali ini 
Sorry tak pandai bercerita si tukang masak ni
Kang salah cerita naya tu..
Lebih baik berdiam kan daripada cerita yang bukan-bukan


21 comments:

  1. Replies
    1. Memang cantik sngt segala ukiran dalaman nya Sal boleh dtg sendiri tengok kat sini ok

      Delete
  2. Replies
    1. Alhamdulillahh Anum dpt solat sekali sekala kat masjid ni yg indah ni cukup lah kann

      Delete
  3. Kak Noor, cantik masjid ni. Persekitarannya pun sama cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH memang betul sangat kalau tak tak kan ada mat saleh yg sanggup masuk dlm masjid ni, kena pakai jubah lgi tu hehe kalau PH kesini nnt bgtau kaknoor ok

      Delete
  4. cantik n besar betul masjidnya ye kak nooor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg besar Dana tpi kaknoor tk berani nak menjelajah sngt, lagipun tengahari cuaca panasss amatt

      Delete
  5. Sukanya kalau dpt bersolat di masjid yg indah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kesini nnt jgn lupa bagitsu kaknoor P ya
      Mana tau dpt sekali lgi bersolat dsini

      Delete
  6. Wajib pegi ni if sampai brunei :) tapi salute la brunei punya pentadbiran kk noor :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg kalau kenkawan dtg Brunei masjid ni mmg acara wajib ni Mek kena singah, Mek bila kesini jgn lupa bgtau kaknoor ok

      Delete
  7. Serba puti masjid ni. Akak noor cuti kat brunei berapa lama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Mazni serba putih segalanya
      Kaknoor sh menetap disini dik
      Dah lama rasanya dah lebih 30 tahun kat Brunei ni

      Delete
  8. Salam, Suka tengok Masjid ni. Putih bersih, Sejuk mata memandang.
    Bila agak nya boleh sampai ke sana. In Sya ALLAH ada rezeki !

    Kebetulan dah singgah rumah Kak Noor ni... Nak tanya soalan luar tajuk boleh ?

    Hari tu ada terbaca pos kak Noor tentang pokok orkid
    Lama dah, nak bertanya dampai terlupa pulak...
    Kak Noor pakai baja apa untuk SUBUR dan BUNGA kan kan pokok tu.
    Pokok orkid saya semua kurus-kurus. heheh !

    ReplyDelete
  9. Kalau nk kesini jgn lupa bgtau kaknoor Zie ya
    Kaknoor mmg sentiasa ada dibrunei ni
    Ohya pasal orkid tu kaknoor letak baja tahi kambing
    Biasa nya orkid gantung dgn orkid yg ditanah tak sama baja nya, ni tahi kmbing utk orkid yg kt tanah tu mmg sentiasa berbunga kalau letak baja ni

    ReplyDelete
  10. Cantik sangat masjid ni kaknoor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah Atie reka bentuk dalaman serta khat nya yg memikat siapa yg memandang

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home