Begedil Pedas Step By Step & Soto Ayam

Begedil Pedas Step By Step & Soto Ayam


Alhamdulillah hari ni sempatlah berbicara di sini lagi, kali ni resepi yang sangat mudah je pun, memang ramai yang dah tau, cuma ikut kaknoor suka tambah cili flakes dan serbuk buah pala untuk wangikan begedil tu dan cili flakes semestinya untuk pedaskan sikit begedil..


2 kilo kentang di cuci bersih, di belah dua dan rebus dalam noxxa selama 3 minit saja, tak payah buang kulit dulu nanti tak manis, lepas rebus tos kan, kemudian baru lah di kopekan kulit nya lebih senang sebab dah lembut




Kentang yang telah di rebus tadi di masukkan dalam blender dan kisar sehingga lembut dan hancur
Kalau nak tumbuk pun ok jugak cuma agak lambat sikit, kalau blender lebih cepat dan mudah.



Kisar lah sehingga habis kentang kita ya..




Ini lah bahan-bahan yang kaknoor guna agak-agak sajalah takde sukatan pun,  di tumiskan dengan sedikit minyak, biarkan bawang layu, baru masukkan burger ayam atau burger daging terpulang lah ya, tak letak ayam//daging pun ok jugak, dah ayam bertukar warna boleh lah letak bawang goreng dan daun bawang dan sup, kacau sebati.




Kemudian barulah di masukkan dengan bahan-bahan perasa di atas tu, pun agak-agak jugak, kaknoor lebih suka letak cili flakes sebab untuk rasa sedikit pedas bersama lada hitam, kalau ada yang tak suka boleh abaikan je ok., rasa lah ikut citarasa keluarga anda..




Bahan-bahan tumis yang telah di masak tadi, di campurkan kedalam kentang kisar, kemudian barulah di gaulkan sebati 



Alhamdulillah dah siap proses membuat begedil kita, lepas ni gentel bulat ke leper ke pun tak kisah mana yang senang dan ikut citarasa..



Dah buat banyak ni kaknoor lebih suka ovenkan sekejab dalam 15 minit, supaya lebih keras sikit mudah untuk kita simpan frezer,  bila-bila nak goreng hanya keluarkan saja. Untuk begedil ni kaknoor salutkan dengan telor, kemudian di gelek lagi sekali dengan campuran tepung gandum dan jagung untuk merangupkan bahagian luar begedil ni, tapi kalau tak salut tepung pun ok, lepas salut telor terus goreng saja dengan minyak yang panas sehingga kekuningan ok.




Ini lah dia hasil begedil tu digandingkan dengan soto ayam dan soto paru, selera macam-macam kat dalam rumah terpaksa layan semua..



Banyak nya bahan-bahan untuk soto ayam ni kan, sedang rajin layan saja lah, bila dah malas nanti baru lah masak nasi goreng bodo je hehe...


Sambal kicap ni wajib ada baru lah makan soto tu jadi berpeluh-peluh sikit..


Untuk Resepi Soto Ayam boleh lah tengok kat link di bawah ni ya
Soto Ayam Maslinda memang sedap


13 comments:

  1. comei2 btl begegil kak noor...
    begedil ni walaupun mcm remeh tp sebenarnya senang campak2 je dh jd kan kak noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sudah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di 🐣PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL🐣

      Delete
  2. Sedapnya...lama dah tak buat begedil.
    Cantik jadinya begedil yang dah digoreng tu kak noor.Boleh try resepi kak noor ni...tak pernah lagi gelek kat tepung .

    ReplyDelete
  3. comel nyer bergedil akak .. hehehe..

    ReplyDelete
  4. SOTO ISTIMEWA NOOR LENGKAP DGN BERGEDEL YG SEDAP

    ReplyDelete
  5. aduh...menyelerakan..terbayang kuah soto ayam...nak nak begedil tu...nyaman

    ReplyDelete
  6. Banyak begedil yang Kak Noor buat. Elok jugak simpan dalam freezer. Anytime nak makan boleh terus goreng.

    ReplyDelete
  7. sedap banyak2 begedil makan dgn soto

    ReplyDelete
  8. Makan soto mesti kena ada begedil..Baru la ngam.. Seketul tak cukup kalau comel2..Hehehee

    ReplyDelete
  9. Sambal kicap tu buat sendiri ke atau beli...boleh x kak noor share resepi sambal kicap tu

    ReplyDelete
  10. Begedil ni memang sedap dimakan... tapi nak buatnya renyah sikit...

    ReplyDelete
  11. Soto ni faveret saya tau KN...tapi tulah..... nak buat bergedil mmg tak berapa nak rajin, bukan malas tau haha....Tak jumpa sotolah Raya ni....

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home