Nasi Daging Utara Rempah Homemade Alahai Sedapnya

Nasi Daging Utara Rempah Homemade Alahai Sedapnya


Assalamua'laikum warahmatullah untuk semua yang sudi singgah disini.
Alhamdulillah di petang jumaat yang mulia dapat bersiaran lagi.
Ni projek dari petang semalam, sebab ada yang teringin nak makan 
Nasi Daging, cari cari rempah readymade kat supermarket tak ada
Jadi terpaksa kaknoor rajinkan diri "menggoogle" maka dapatlah resepi rempah homemade ni
Dari blog IZA AKMA jazakallahu khairan Iza kaknoor copy resepi rempah ni
Tapi kaknoor ubah sikit ikut selera family kaknoor ok.



Ini lah semua bahan bahan rempah homemade yang kaknoor gunakan

BAHAN REMPAH

1 sudu besar biji ketumbar *kaknoor guna yang dah diblend sebab dah out off stok 
2 sudu besar jintan putih *suka sangat wangi jintan putih jadi kaknoor letak dua sudu
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar biji lada hitam
1 sudu besar biji halba
1 batang kulit kayu manis *nak lebih pun ok lebih wangi
2 biji buah keras di tumbuk dulu ya..
2 - 3 biji badam *kaknoor guna yang flakes sebab takde yang biji
1 inci halia dihiris nipis 
5 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih

Semua bahan bahan di atas di goreng // sangai tanpa minyak sehingga wangi kemudian di mesin sehingga halus, dan disimpan dalam bekas yang sesuai lah..



Camerawoman nya sedang rajin tu berfoto-foto dengan segala rempahan tu hehe..




Biji lada hitam, biji halba dan serbuk ketumbar




Jintan putih dan jintan manis



Wangi sangat rempah homemade ni tau, apa lagi lepas mengisarnya semerbak dapur maktok..



Alhamdulillah dah siap rempah baru lah boleh memasak nasi pulak kan..



Ini lah dia SET NASI DAGING UTARA  dah macam macam ada dah kat sana tu




CARA MEMASAK NASI DAGING UTARA

BAHAN NYA
1 kg daging dipotong sederhana besar, direbus untuk mendapatkan stok daging.
6 cawan beras basmathi di rendam lebihkurang 15 minit toskan..
Secukupnya daun pudina 
Secukupnya bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga
3 sudu besar rempah nasi daging homemade
3-4  sudu besar mentega *boleh jugak guna minyak sapi
7  cawan air * ikut jenis beras basmathi yang kita gunakan
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan tomato puree
2 biji buah tomato kisar bersama 1/2 cawan air
Sedikit garam 

1 inci halia, 2 ulas bawang putih dan 1 biji bawang besar di tumbuk untuk menumis 

CARA MEMASAK NYA

Panaskan mentega dalam periuk dan tumislah bahan tumbuk tadi.
Masukkan juga segala jenis rempah tumis dan daun pudina
Boleh jugak guna daun pandan untuk gantikan daun pudina
Kat rumah kaknoor banyak sangat daun pudina sampai melimpah ruah jadi itulah sebabnya kaknoor guna daun pudina saja daripada membazir tak berguna ye dak!!!
Bila bahan tumis tadi dah wangi masukkan daging, rempah nasi daging homemade, tomato puree,  susu cair dan jus tomato jugak sedikit garam
Kacau rata dan masukkan jugak stok daging atau air  bersama dengan beras
Masaklah nasi seperti biasa dengan menggunakan api sederhana, atau boleh jugak masukkan dalam Rice Cooker atau Noxxa terpulang lah




Daging yang dimasukkan dalam nasi tu di keluarkan dan dihiris nipis siap sedia untuk di cicah bersama air asam tomato.




Ini daging "Lalap" kata orang Brunei, kalau tak salah Kaknoor daging yang telah diperap dan di salai, yang ni bukan kaknoor buat, ni beli kat tamu Tutong.. Yang hijau dan putih tu brokoli dan cauliflower yang di goreng tempura, selera macam-macam kat rumah kaknoor buat saja janji ada yang happy.






Ini Air Asam cara kaknoor, sebab dalam rumah kaknoor, tak suka belacan, tak suka kerisik, walaupun tukang masak nya hantu belacan, hantu kerisik, terpaksa ikut majoriti lah, takpa biarlah tukang  masak berkorban ikut selera boss dan anak-anak.

Air asam kaknoor, hanya guna tomato yang dihirs, cilipadi + cilibesar di kisar, agak agak je nak pedas letak banyak lah, air limau kasturi, bawang besar yang di hiris, semua nya di gaul rata, tambah garam dan sedikit gula, itu je dah siap..




Ni pulak kerabu umbut hutan, rasa nya masam masam pahit, ikut sukahati tangan je nak letak apa apa lebihkurang macam air asam jugaklah bahan nya..




Ini pulak hidangan untuk yang tak makan daging, terpaksa kaknoor buat nasi guna ayam, tapi rempah nya guna rempah homemade lah..




Alhamdulillah asalkan semua nya happy tukang masak tak kisah, penat sikit berbaloii semua nya ada yang suka makanan kegemaran masing masing..


6 comments:

  1. alahai sedapnya kak noor... hidangan smapingan pun sedap...

    umbut hutan tu pokok apa kak noor? jakun jap

    ReplyDelete
  2. Sampai sekarang sy failed buat air asam, hehehe.
    Tapi nasi daging dah brp kali cuba buat tapi stail arab, kih3

    ReplyDelete
  3. Mesti sedap ni, Kak Noor. PH bookmark dulu ya.

    ReplyDelete
  4. Selamat hari isnin sis

    Semoga urusan kita minggu ni Allah permudahkan semuanya

    Amin

    ReplyDelete
  5. bolehlah cuba nanti resepi ni

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home