Chocolate Cake MC Shahriah aka Cupcake Kak Noor

Chocolate Cake MC Shahriah aka Cupcake Kak Noor


Assalamualaikum teman2 blogger semua yang sudi singgah kat blog Kak Noor yang masih banyak kekurangan ni, tapi walaupun serba serbi kurang teringin jugak nak mencuba resepi dari Puan MC Shahriah kita tu,walaupun akak dah buat ikut  benda yang ada kat umah akak ,sorry Sha ya biasalah kadang2 ingat benda tu dah ada korek punya korek rupanya serbok koko takde,tapi akak gantikan dengan parutan coklat bar sebab itu je yang ada yang sewaktu dengan serbok koko ni..lepas tu akak tak buat sebiji besar tu sebab utama malas nak potong bila anak2 nak makan kalau buat cupcake senang je hangkut sebiji2 mummy dapat ber blog hahaa...


Bak kata MC Sha,mudah giler!!! tulah akak buat ni sebab malas jugak nak buat yang terlampau payah bebeno tu lagipun kalau dah teringin nak makan tu memang capai je apa yang ada kat umah janji buat,tak banyak pun bahan2nya kan Sha hehee

125 gm mentega di cairkan
150 gm gula kastor
2 biji telur
150 ml susu segar
1 sudu teh esen vanila

Bahan2 yang di ayak bersama

200 gm tepung bluekey * kak Noor guna tepung gandum 
2 sudu kecil baking powder
2 sudu besar serbuk koko * kak Noor guna parutan coklat bar
secubit garam

Cara nya mudah sangattt..

Masukan semua bahan2 kek ni kedalam mixer dan putar lah dengan kelajuan maksima selama 5 minit atau sehingga sebati lah tu,lepas tu masukan kedalam acuan yang telah di alas kertas minyak dan mentega sikit atau buat macam kak Noor ni ambik paper cup dan masukan ikut banyak yang mau,dan bakar pada suhu 170 C selama 40 ke 45 minit tapi kalau guna cawan2 comey ni kejab je dalam 20 ke 25 minit je,SORRY bangat sebab akak dah bubuh terlebih jadi bila dah masak dia terlebih keluar lah yg tak diingini tu jadi comot mot sikit tapi rasanya tetap mantoppppp
Pastu yang comot mot tu akak sembunyikan dengan letak coklat kat atas tu 
HAHAHAA teruja ni anak2 akak tengok sempat ambik gambar 3 biji ni je yang lain dah lesapp..


18 comments:

  1. salam kak Noor hemmm kalau dekat mahu dgn muka x malu mintak 3 biji buat rasa hehheh :-)...toping coklat tu yg buat terliuq :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmlsam Sheila,ya lah tu kalau dekat akak dah ketuk pintu2 blogger semua ni kan,sebenonya agak comot cupcake tu lah akak tutup sikit dengan coklat jadi menarik sikit lah hahaa overdose adunan..

      Delete
  2. Assalamualaikum Kak Noor,
    betul tu kak, saya kalau teringin sangat nak makan sesuatu, terus je buat, tak pedulik lengkap ke tidak bahannya, itulah jadinya kreativiti masak-masak ni...tak ada benda yang nak digunakan, boleh ganti dengan yang sewaktu dengannya.... akhirnya siap juga! CC tu mengancam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmsalam Amie,sebenarnya kak Noor confius dengan botol peanut butter hampir sama dengan botol koko nasib jugak ada bahan yang boleh ditukar ganti kalau idak mmg kuning je cupcake akak hehe memang ngancam sekelip mata boleh licin hahaa

      Delete
  3. Betul lah. Kadang kadang spontan. Rasa nak buat jer, terus buat walaupun tak rasa nak makan pun. Semuanya sebab semangat nak mencuba yang membara

    ReplyDelete
  4. SAlam Kak Noor ku sayang... dengan penuh rasa rendah diri *memang orangnya rendang aje pon* Dengan ini Sha ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat kak Noor akak Taiko lama yang lebih berpengalaman kerana sudi mencuba resipe mudah GILER sha tu ekk.. tq so much kak noor ku sayang.. dengan itu... sebelum berangkat pulang sha calit coklat atas cup cake tu yaa.. tak banyak pun semua je hehehehe... cayang kak noor muahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat petang Sha ku syang heheee kita serupa je merendah diri sbb mmg tk tinggi pun kecuali pakai high heels baru nampak tinggi haha,anak2 kata sedapppp Sha ngampu kot nak suruh buat lagi lah tu,calit je Sha amik lah semua cekelat tu nanti akak boil lagi banyak2..

      Delete
  5. Salam kak noor....mintak cikit,iza dah lama x buat kek cekelat ni,sedap nampak gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmsalam Iza sayang kek cekelat ni mmg anak2 suka kalau buat tu mmg tak lama bertahan pun tapi sekadar sebiji dua nak rasa tu lah boleh akak kasi ekk hheee

      Delete
  6. yalah Zie ngalahkan ngidam masa dulu2 kan apa lagi bila tengok blog kenkawan kejab kek kejab puding jadi teruja sangat nak buat dan nak rasa hehee

    ReplyDelete
  7. asslm kak Noor...nmpk sedap la chocolate cupcake tu walaupon ade bahan yg xcukup yer...ok jugak tu bile diganti dgn bahan lain...baru la kretippp...hehehe...QH pon selalu jugak tkena mcm tu...sebab kalau nk buat sesuatu tu mmg xmyabo...bile bhn xcukup..mula la memandai tukar yg lain...hehehe

    ReplyDelete
  8. wlikmslam QH, nasib ada jugak cekelat bar tu QH kalau tkde jugak tak tau ape lagi nak di kretipkan,nak bubuh kopi tk patut kot nnti anak2 tak suka pulak hehee..betul tu QH kita orang pompuan selalu tak menyabo nak buat sesuatu terpaksa derhaka sikit itu kata Matgebu lah heheee

    ReplyDelete
  9. Hi Kak Noor, selamat petang. Sori lambat singgal sebab hari Ahad kerja umah manyak. Ini pun baju macam anak bukit belum gosok lagi tapi lepak sini sana,hahaha

    Choco kek sedap... itu topping saya suka.. sedap best....
    Kak, nak minta 2 biji cupcake, tengah lapar ni...hehehe

    ReplyDelete
  10. Hai Ame sorryyyyyy lambat respond biasa lah tenet disini kejab ok kejab ko jadinya tak nampak komen Ame dah malam ni baru nampak cupcake pun dah kosong pinggan hehee...
    sama jugak dgn akak kalau hari minggu mmg banyak lah bukit2 kecil menunggu giliran utk dibereskan sabo yo lah..

    ReplyDelete
  11. salam kak Noor,
    Rerajinnya kak,mengadun kek comel2 ni, dapat 2 cup best ni..

    ReplyDelete
  12. salam kak nor terima kasih kerana sudi follow... salam kenal dari ilah ya kak nor...

    ReplyDelete
  13. salam sayang dari kak Noor utk Rohah,rajin yang terpaksa hahaa taklah nak makan mestilah rajin Rohah,macam U jugak macam kuih kuaw everyday kan heheee

    ReplyDelete
  14. salam kenal jugakdari akak,ilah nama panggilan utk anak kak Noor jugak ni terimakasih kembali sudi follow akak ya ilah...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home