Nasi Goreng Bunga Kantan

Nasi Goreng Bunga Kantan



ASSALAMUALAIKUM  dan selamat pagi kamis untuk semua, apa kabar agak nya hari ni,harapan akak agar semua nya sihat walafiat lah, tapi sekarang ni musim hujan jugak kat sini,bila petang mesti nak hujan,kadang2 hujan time malam tu lah saat yang paling best sekali,bukan ape bila dengar bunyi hujan tu macam sedappppp sangat tidur kan heee rasa macam tak mau bangun bangun je,pergerakan semua jadi lembab dan lambat kalau hujan,cuma bila hari hujan hanya satu je yang rajin iaitu 
MAKAN HAHAHA...
Kalau time hujan masak apa pun laku je kan,hatta nasi goreng sempoii ni,bukan ape sayangkan nasi sejuk tu,lagipun bunga kantan memang banyak berkembang kat luar rumah tu, dah tak larat nak guna untuk asam pedas,kali ni akak guna bunga kantan untuk nasi goreng,entahlah ada ke tak orang buat,akak hentam saja apa yang ada kat dalam frezer tu untuk nasi goreng ni,jom tengok bahan2 dulu..




Bahan2nya
 1 mangkok nasi sejuk * untuk 2 orang ok,kalau untuk ramai kena tambah lah ya
4 ekor udang besar,kalau kecik pun ok tapi kena tambah sikit lah 
1 kuntum bunga kantan dihiris
4 biji cili padi tumbuk
2 ulas bawang putih tumbuk
1/2 biji bawang besar hiris
1 biji telur
sedikit capsicum dan carrot
1 sudu sos tiram
garam secukupnya

Cara nya
Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis lah bahan tumbuk dan bawang besar sehingga wangi,masukan udang,capsicum dan carrot jugak sos tiram,kacau rata, kemudian masukan telur,biarkan sebentar,jangan terus dikacau nanti telur terlalu hancuss tak sedap nasi goreng tu,kemudian masukan nasi dan bunga kantan dan gaul rata,rasa garam nya kalau kurang boleh lah ditambah
Nasi goreng bunga kantan dah ready untuk dihidangkan taburkan sedikit daun bawang kat atas untuk kelihatan lebih menawan dan sedap dimakan heee



Jom menikamati NASI GORENG BUNGA KANTAN ni yang pasti sedap dan wangi,tapi anak2 tak suka yang ni untuk orang tua je MAMA & BAPA,untuk anak2 tak bubuh bunga kantan,biasa lah budak2 belum pandai menikmati kesedapan bunga kantan,belum cukup umur kot heeee


42 comments:

  1. Morning kakk..
    Kat sini petang2 pun panas..kdg2 cam konfius ada gak,nak ujan,ke xnak ujan.hehe..
    eh saya ni kategori budak2 laa jugak ek kak..mcm tak berapa nak menikmati sgt kalo ltk bunga kantan ni..hahah..cam dlm kerabu ok lg rasanya.tu pun letak manja2 jer...
    nak sepinggan nasik kak,buh udang lebih ya untuk budak ni..*dasar tak sedar diri

    ReplyDelete
  2. morning jugak utk Sue..
    alahai Sue memanglah orang muda2 ni mmg tk suka bunga kantan budak2 dewasa dah ni kot hahaha ok siap udang 5 ekor utk Sue sorang je ni tau heeee

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. rugi tau Mrs tak makan sayur ni banyak khasiat bunga kantan ni tau belajae lah makan sayur dik pasti suka nanti hee

      Delete
  4. kak noor ni ada je idea dia...buat org terasa nak cari bunga kantan ni wat nasi goreng

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tkde bunga meh akak hanto kan Ina bnyak ni kat umah berkembangan heeeee

      Delete
  5. Kak Noor cayang, pagi2x I dah cium bau nasi goreng kat JB tau......hahaha Sedappppp... tapi I tak pernah coba goreng ngan bunga kantan, lain ari ada masa nak try. Ini makan mesti ada oomppphh........... kalu ada teh panas lagi sedap.

    Salam Kak, jumpa lagi. Muahhhzzzz.............

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih Ame sudi singgah dari JB jauh tu terbang kesini sbb tercium wangi bunga kantan ni kan hee mesti cuba maaaa lugi ta tk rasa keenakan bunga kantan dlm nasi goreng ni..
      sayang Ame jugak muaahaazzzzzzzzzzz

      Delete
  6. Assalammualaikum kak noor, mesti semerbak baunya sb bunga kantan tu. Kak noor tak sudi ke jengah dapur kak zana? Ada puff sardine, tak la cantik sgt..... Kalau sudi dtg:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Zana... yeke ni wangi mesti aroma kantan tu hebat tau//
      jab lepas ni nak terbang lah ni lagi pun baru balik dari jenjalan Zana baru bkesempatan ni nak ronda2 dialam maya

      Delete
  7. Kalau kakak dapat makan nasi goreng Kak Noor tak payah tunggu hujan. Panas ke sejuk, malam ke pagi boleh aje kakak makan. Sedap tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah kak Zakie yalah kalau dah lapar tk kan nak tunggu huja jugak kan hee makan je nampak koleksi kolestrol tu hee

      Delete
  8. Noor, lapo lah pepagi nampak nasi goreng dengan udang yg melingkor beso tu.... lagi bunga kantan yg wangi tu.... sedapnya! nnti kalau rajin ak try jugak la... cnp resepinya ya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Rose cayang boleh aja ambik terus lah udang beso tu haha..try je lagi banyak kantan lagi best utk pencinta kantan mesti sedap ni..

      Delete
  9. Salam Kak Noor cayang..

    aah lah kalau bdk2 mmg tak suka ngan bunga kantan..
    hawa suka sekali wangi n bila tergigit awww suka2 hehehe nak share ngan hawa tak nasi grg nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hawa cayang..
      memang kalau boleh akak nak share dgn siapa yg suka bunga kantan ni nak hantar setiap pintu rumah hee tapiii apa daya ku boleh pandang2 je jangan pegang2 heee

      Delete
  10. salam kak Noor...sy suka gak bunga kantan...mcm makan nasik kerabu la ada bunga kantan hiris nipis2 dgn ulam2 lain tu fuh sedapnye...wah style akak masukkan dlm nasik goreng pulak...mesti terangkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat terangkat FnF kalau utk akak mmg kasi lebih2 kantan ni lagipun wangikan mulut jugak ni kantan fresh lebihkurang nasi kerabu jugaklah tapi nasi kerabu lagi banyak ulam2 nya tu

      Delete
  11. Salam K.Noor,
    jelez tau...sy pose hari nie....pedih lak perut rasa nie.....!

    sabar2....hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alolo kesian tkpe pahala pose tu lebih bayak dari kami yg tk pose ni sabao ekkkk tak lama lagi ni syifa cayanggg

      Delete
  12. pernah jugak wat nasi goreng bunga kantan ni. tapi letak sikit je bunga kantan. tengok yg kak noor masak ni terliur la pulak. bak sikit boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nah!! T akak kasi sepinggan tu ambik je kalau tk suka kantan buang jelah taruh atas je tu heheeee

      Delete
  13. Liza pun suka mkn nasi grg dgn bunga kantan ni, wangiiiiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul Liza wnagi nya sedapurrrrr kan meh lah esuk2 akak buat panggil Liza ekkk hee

      Delete
  14. Belum pernah makan lagi nasi goreng bubuh bunga kantan....mesti sedap dan wangi nasi ni ye kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah sayang Nozie bunga kantan tu kan dah wangi tambah dlm nasi mesti lebih hebat lagi tka caya try lah heee

      Delete
  15. betul kaknor sesuai utk mak bapak jer.. bebudak memang x minat buh bunga kantan ni.. but resepi yang mesti dicuba tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. selera orang tua ngan oran gmuda sangat tak sama kan Kesuma,orang veteren lebih suka ulam2an tapi anak2 mana nak suka smua tu mesti nak ayam goreng,pasta itu ini pokoknya makanan ekspress mmg hobi diaorang lah tu kan

      Delete
  16. Salam Kak Noor Ani singgah ni.. Lama Ani tak buat nasi goreng ni coz sperti yang Kak noor kata memang kurang sambutan dari anak anak.. tak pa tak pa mesti wat juga nanti coz Ani suka bunga kantan.. bila makan laksa johor ani suka bubuh bunga kantan lelebih.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Ani cayang yalah anak2 mmg tak suka habis ni nasi ni,kena buat dua versi kasi udnag banyak2 utk anak2 dan utk orang tua macam akak ni kasi kantan banyak2 heeeee biar masing2 layan selera sendiri..akak pun suka laksa johor jugak heeesedap sangattt

      Delete
  17. amboi.....cantik je posing udang2 tu ye...ada lagi tak kak noor.atau .cikwan dah terlewat sampai ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. confirm dah habis cikwan lambat sampai gitu lah langkah kiri lah tu heeeee

      Delete
  18. Salam K.Noor.dtg intai nasi goreng dgn udang besar tu.....kalau sy mkn confirm udang tu sy licinkan dulu...hi..hi....letak bunga kantan fresh...wangi je nasi gorengkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah mamasya sama2 udang beso hari ni ya,terliur akak tengok mee udang tu tapiiii tk bole ikut hati sangat hee nantiiiiiiiiiiii

      Delete
  19. As'kum Kak Noor cayanggggggggg serius ni sha kecur ni huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tang bunga kantan tu yang tak tahan tu kak nooorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr tolonGGgggggggggggggggggggggggggggggggg kecur tak sudah ni kak noor... aiiiii

    ReplyDelete
  20. salam kak...

    tak menahan udang tu... fresh lagi...

    tapi kalau dalam lauk saya tak makan udang kak kecuali di goreng atau sambal hi..hi... mengada tak saya...keh..keh...

    ReplyDelete
  21. Salam KAk Noor,
    lama tak singgah dapur Kak Noor ni... Nak mintak nasi goreng... sure dah habis kan... apa lagi yang tinggal? Cuba bukak tudung saji tu.. Lapar ni..

    ReplyDelete
  22. asslm Kak Noor...ni mesti dh cfirm hbis dh ni...rugi2 lmbt singgah ke sni...nmpk sedap dgn udang yg duk blingkorr kt atas tu...nyum2

    ReplyDelete
  23. Salam kak Noor..maaf singgah lewat memalam ni.sedappp.....nengok nasi goreng akak,nak kena try gak ni...

    ReplyDelete
  24. wah kah...harum sampai sini...mana boleh tahan ni..cium bau je..

    ReplyDelete
  25. Assalam kak Noor cyng, mewahnya nasi goreng dgn bunga kantan akak ni.tgk udang yg berposing tu pun saya dah terliur adoi sedapnya kat sini tak ada jual bunga kantan yg ada pun saya bawa dari Malaysia masa blk cuti hari tu buat frozen...tu pun guna sikit-sikit jimat cermat...bunga kantan kat sini kira brng berharga gitu..hehe

    ReplyDelete
  26. saya pun suka letak bunga kantan kalau ada byk kat peti ais..kadang2 ambik kat kg ...tak tau nak masak apa letak dlm nasi pun best..hehehe...sedapnya lama tak makan..huhuhu

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home