Creampuf dan souvenir murahan je

Creampuf dan souvenir murahan je




ASSALAMUALAIKUM selamat pagi semua nya,dah lama tak berkuntau kat dapur sendiri,seminggu lebih dok bersilat didapur anak2 yang tak cukup bahan hahaa biasalah budak2 mungkin tak tahu nak guna bahan atau takde masa nak mencari bahan,jadi masa kat sana akak masak apa yang ada je janji ada garam dan gula dan beras,ni baru lah rasa selesa sikit semua bahan2 tersedia,banyak songeh kan makcik ni..



Balik di rumah anak2 yang ditinggalkan minta mama buatkan creampuf yang dah lama jugak tak buat,sebab kalau takda permintaan memang benda  ni dok sejuk2 dalam petiais tu kecuali kalau diaorang minta mesti licin punya,resepi ni kak Noor ambil dari Chef Liza di Brunei ni yang dah lama dia bagi,alhamdulillah memang menjadi lah kalau ikut aturannya dan tak banyak pun guna bahan2 hanya

1 1/2 cawan air atau 1/4 liter air
125 gm tepung gandum di ayak dengan sedikit garam
100 gm planta
3 biji telur ( buang satu telur putih )
1/2 sudu gula halus

Air,planta dan gula dimasak sehingga mendidih,kecikkan api kemudian masukan tepung dan kacau sehingga tidak melekat ditepi periuk,sejukan lebihkurang 15 minit,masukan telur satu persatu kemudian barulah diputar dengan mixer sehingga kembang,gunakan nozel berbunga bintang,dan picit lah diatas tray yg disapu sedikit majerin,renjiskan sedikit air sejuk sebelum dibakar dengan suhu 200'C selama 30 minit atau sehingga masak..

Untuk kastadnya

Masukan satu tin susu cair + satu tin air + 5 ke 6 sudu tepung kastad + gula secukup rasa
Masaklah sehingga mendidih dan pekat dengan api yang kecil,dah sejuk baru di belah puf tadi dan masukan cream kastad ni dan sedia untuk dihidangkan.



Kalau panas2 memang tak lama kat atas towel merah tu 





NI sebahagian souvenir murahan yang sempat dibeli...untuk RAHEL TOMEY yang bertanya apa yang kak Noor beli ni je yang boleh dikongsi,ada lah sikit yg kena sensor, itu kena buka pintu belakang aje tau, lagipun time summer ni "benda" tu memang banyak yang cantikk tergoda akak



INI koleksi baklava yang berjenis2 yang dibeli disana memang sedap sebab banyak kacang,kalau ke Harrods tak beli benda ni memang tak sah sebab rasa nya sangat sedapp maklum akak tak pandai buat bukan macam MASTERCHEF SHA  dia pernah buat baklava ni suatu waktu dulu,akak hanya gigit jari je,sekarang ni time akak pulak yang makan  SHA hahaha



Minyak wangi yang dikirim oleh anak2 dan rakan2 jugak untuk tuan tanah jugak heheee


Sebahagian daripada fridge magnet yang sempat di rembat,banyak jugak yang hilang tu sebab dah kasi kenkawan kat KL dulu heee,takpelah orang sedekah menambah rezeki bukan mengurang betul lah tu kan!!!


31 comments:

  1. Assalam kak noor,wah byk juga yg dirembat ya kak,hehe perfume tuh yg best tuh..sy duk tingin nk mkn n try wat baklava nih,tapi tuhla filo pastri xjumpa lagi,huhu terliur bila nmpk kak sha tayang ritu,huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslaam CT cayang..
      sama lah akak mencari filo tu seluruh supermarket kat sini tkde jugak entah lah ke akak yg tak reti nak cari hahaha,tkpe lah janji dpt makan dah ok tu dia tak suruh buat lah tu kan suh makan hehe

      Delete
  2. Replies
    1. Mrs...yeahhh perfume yang snagat wnagi hehee utk anak2 hari tu tak pesan kalau boleh lah akak beli hehe

      Delete
  3. comel2 jer tgk creampuf Kak Noor tu..nyum nyum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang nak makan Adda kalau cumil kan satu utk sekali ngap je heee

      Delete
  4. Salam kak noor.. akak sihat ke? ^_^

    Comel jek creampuff tu kak...sy dah lama x membuatnya...hehe... suka tengok benda2 yg diborong tu..asal berkenan kan kak..tak kisah la harga berapa pun..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah akak sihat walafiat Sue thanks sudi bertanya kbar ya,banyak yg bekenan Sue cuma nak bawa balik tu masaalh kg tak cukup hahaha hati pompuan lah katanya semua nak borong

      Delete
  5. Asslm kak Noor...cream puff sgt sedap. byk nye brg2 bw balik cuti2 UK... best nye ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumuslam FnF...ish mana banyak tu murahan je,cuti2 yg terpaksa pergi jugak tu kalau tak mesti belum sampai lagi kot

      Delete
  6. salam k.noor..sihat ke..
    pernah buat sekali lepas tu malas nak buat lagi sbb anak2 suke yg panas2...yg sejuk depa pakai tengok dari jauh jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Ucu sohat walafiat adanya Ucu cayang..
      sama lah budak2 kat umah ni time panas tu macam tak cukup lah pulak,tapi bila dah sejuk pandan pun tidak doarang ni kan..

      Delete
  7. salam kak nor cyggg..wahhh dh ada crem puff dh tue..dh mula bersilat la nie kan..ha haaa..byk brg2 tue..nak rembat fridge magnet tu satu bole..he he:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam zila cayang bucuk wangi hehee..
      bukan lagi bersilat zila dan bekuntau pun ni,kalau dekat akak nak kasi semua yg berkunjung kat sini tapiiiiiiiii itu lah keadaan tak mengizinkan..

      Delete
  8. Salam Kak Noor...
    tak acik la mkn cream puff sorang2...tapi kan..Rahel nak cream puff yg guna cream strawberi fresh dr ladang tu..hikhikhik...
    Wah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduii Rahel ni tak habis2 nak strawberry lagi kena beli lah gamak nya ni strawberry dulu dah habis tapi esuk anak akak balik harap2 dia bawa balik strawberry fresh mresh tu nak buat ape ya..

      Delete
  9. Assalam kak Noor.
    Wahhh hari ni dapur dah berasap semula hehehe.
    Sedapnya creampuf tu kak,nak seketul.Berkenan kat fm tu,saya pum mcm kak noor pengumpul tegar fm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslaam NOrzie,,
      sama lah kita ya dah penuh tu kat bahagian atas turun bahagian bawah lagi fm tu hehee akalu dekat dpt tukar2 fm ni lagi best kan

      Delete
  10. wah perfume bestnya he..he..

    syok kan shopping kak...

    bila nak shopping sesama nih ahakss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qis..
      tulah lambat ambik kat umah Phia ada tu utk adik akak ni macam biasa yg selalu dipesan tu..

      Delete
  11. huish baklava...mcm pg turkey lak kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fatiha cayang..kat UK ni hanya ada kat harrods je baklava tulah acara wajib mesti beli jugak sbb dah jatuh cinta sesangat coz ada kacang tu

      Delete
  12. Salam k.Noor. comei2 bentuk cream puff k.Noor ni...
    baklava kat Harrodpun ada..pasti mahalkan.sypun suka baklava yg byk kacang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam mamasya..
      mmg kat harrods pun akak beli baklava tu kat lain tak tau kat mana ada jual tpi mmg sdp lah pencinta kacang ni ,pejam mata jab mamasya kalau nak beli hehee

      Delete
  13. tengok creampuff tu yg comel..dah la menyelerakan;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali makan creampuff memang sedap cik laskar cyang,hehehee

      Delete
  14. waduh..daapnyer baklava tu kak noor..terliur kita nengoknye..huhuu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap INa cayang tapi tak boleh makan banyak kot sbb manis kan nnti doc marah hahahaha

      Delete
  15. alahai....teringin pulak nak makan cream puff. nak buatnya pulak tak berapa nak rajin. kite suke kumpul fridge magnet. tapi tak byk pon koleksi. sikit2 je ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nani..akak ni suka buat yg senang2 je malas lah nak lama2 kt dapur,aduh nak fm ke tak gtau awal kalau tak boleh lah akak beli kasi banyak sikit koleksi Nani tu hee

      Delete
  16. Bnyk nya memborong cik nor oi,...simpan untuk kami sama tau.

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home