Kukis dot dot dot yang cute

Kukis dot dot dot yang cute



Assalamualaikum adik2 akak semua,sedar tak sedar hari ni dah 25 ramadhan bermakna hanya tinggal beberapa hari ni kita akan merayakan hari kemenangan kita setelah hampir sebulan berpuasa, masa bulan ramadhan ni terasa waktu cepat saja dari pagi sampai ke petang dah nak berbuka,mungkin sebab terlalu banyak aktiviti jadinya sehari semalam 24 jam terasa begitu singkat,takda masa langsung untuk bersantai2 depan laptop apa lagi di akhir ramadhan ni semua nak kejar dan nak dapat semoga ALLAH permudahkan lah segala urusan kita ya AMINNNNN...

Berbalik pada resepi kali ni akak nak kongsikan kukis yang telah dibuat oleh NADZ lepas tu ITA pulak yang buat tapi kedua2nya menggunakan acuan cendawan disbbkan akak takde acuan cendawan jadi akak guna je apa yg ada kat umah maka jadi lah yang seperti gambar di atas,tak tau nak kasi nama apa sebab bukan cendawan so akak namakan kukis dot dot je diharap tuan punya resepi jangan marah ya lain kali akak akan cari jugak acuan ni,apa2 pun terimakasih banyak2 pada Nadz dan Ita sebab kukis ni memang sedap dan izinkan akak kongsikan jugak resepi di blog akak ok,walaupun tak lah secantik yang U all buat tapi boleh lah sekadar untuk hidangan dipagi raya heee



PINK MUSHROOM
Bahan-bahan :
Biskut/Doh :
225 gm butter
75 gm gula icing
2 biji kuning telur
300 gm tepung gandum
90 gm tepung jagung
15 gm susu tepung
1 tsp esen vanila
1 tsp emplex

1. Pukul butter bersama gula hingga kembang. Masukkan kuning telur dan asen vanilla dan pukul lagi hingga sebati.
2. Masukkan susu tepung, emplex, tepung gandum dan tepung jagung. Uli hingga sebati. Terap.
3. Letakkan topping dan bakar selama lebih kurang 20-30minit pada suhu 180'C(ikut oven masing-masing yer..)

Topping :
20 gm putih telur
100 gm gula icing
1 tsp tepung jagung
1/2 tsp esen vanila
Pewarna pilihan

1. Pukul putih telur dan gula hingga pekat (bertanduk). Masukkan tepung jagung dan esen.
2. Campurkan pewarna mengikut kesukaan dan sapukan ke atas permukaan biskut dengan hujung jari. Kemudian bakar biskut di dalam oven.( tak tau dimana silap akak tu topping nya agak kureng menjadi mungkin kurang bertanduk kot, kalau ada yang tahu boleh lah tunjukkan cemana nak kasi topping yg cantik dan menarik )




24 comments:

  1. Salam Kak Noor...

    Wah! ... dot dot lagi... chanteeekk menawan..tergoda i :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmsalam Yati..
      sbb cantik menawan tu maka nya akak pun dah tergoda jugak ni tapi mmg tak rugi kalau kita buat cantik dan sedapp

      Delete
  2. Salam Kak Noor,

    Amboiiii...cerianya kukis kak noor ni ...nak pi raya umah kak noor lah nnt , boleh rasa kukis ni dan macaroon sekali hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam kak Nita sorry ya lambt respond,mmg ceria lah kan kita nak beraya tak lama lagi tak baik kalau bersedih aje kan sila2 nak rasa apa2 pun boleh mmg ada ni macaroon jugak hee

      Delete
  3. tq kak noor, cantiknyer biskut tu sayang pulak rasa nak makan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. KA cayang, alahai sayang lah kalau tk makan dah buat kasi lawa mestilah kena makan tapi kalau KA nak simpan buat hiasan boleh lah akak kirimkan heeee

      Delete
  4. Cute dan cantik.. Rajinnya Kak Noor..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur cayang..
      Rajin sbb atas dorongan budak2 kat umah ni kalau tak memang malas jugak ni sbb ramai yg nak tolong heee

      Delete
  5. salam syg kak nor..
    x yah pakai acuan cendawan pun dh cute miut tue..ska tgk kak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumslam adik akak zila cayang
      lain kali nak buat lagi mesti nk cari acuan cendawan jugak baru jadi macam sifu2 tapi boleh lah guna acuan macam2 jadi caca marba lah pulak ni

      Delete
  6. salam kak noor...
    berkaler2 cantik!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmuslam Myda
      macih ya ini pun inspirasi kawan2 blog jugak terdahulu dari akak yg sangat terer merer..

      Delete
  7. salam kak...rajin akak mengedot kukis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fatiha...
      first time mengedot kukis,biasanya mengedot apam je tulah agak kureng menyerlah sikit tu tapi boleh utk budak2 baru macam akak ni kan heee

      Delete
  8. Suka....suka....cntiknyaaaaa wane wani menarik!S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mas..
      lepas dah siap buat rasa macam mengaler lukisan lah pulak macam kerja budak2 sbb warna warni tu kan...

      Delete
  9. cantiknya biskut dot2 akak ni..rajin betul buat kukis mcm ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yatie..
      ramai kaki tangan tulah akak jadi terlebih rajin sbb ramai yg nak menolong buat dot dot akak cuma buat adunan je diaorang yg tolong selebihnya..

      Delete
  10. Salam...
    Awwww..!!!! cantik-cantiknya kukis akak..
    saya tak buat sebiji kukis pun tahun ni.

    meh kak nak seketui dua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumsalam Qis cayang
      akak pun tahun ni entah cemana terlebih rajin sikit mungkin sbb berkumpul semua anak2 kot kesian jugak kalau main tunjuk je jadi buat sendiri lah boleh jugak anak2 tnegok dan belajar tahun depan belum tentu lagi kita ada kan...

      Delete
  11. Salam kak Noor..

    cantik dan comel aje cookies tu kak Noor..
    sesuai dengan nama yang kak Noor berikan.. mesti budak-budak teruja ni.. tak sabar nak makan..

    Di kesempatan ini ita nak ucapkan Selamat Hari Raya buat kak Noor dan keluarga.. semoga ramadhan kali ini penuh makna bagi kak Nor dan keluarga.. maaf zahir dan batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumuslam Ita terimakasih sudi berkunjung kat blog akak ni
      cantik dan comel lagi kukis Ita kan, ni first time akak buat belum dpt dibanggakan lagi tapi alhamdulillah anak2 suka snagat sbb cantik kata mereka

      Akak pun sama mengucapkan selamat hariraya aidilfitri buat Ita dan keluarga mohon maaf zahir dan batin kiranya ada salah dan silap di alam maya ni ya biasalah akak selalu jugak ngopi resepi Ita jangan marah tau!!!

      Delete
  12. saya bru nk ckp mcm cndawan!rupa2nya btol nama dia cndawan.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. IFA..
      pandai ya meneka tapi nama asalnya memang biskut cendawan sbb akak tkde acuan cendawan maka jadilah biskut dot2 je tk kisahlah tu kan janji dot dot nye sama kan hee

      Delete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home