Sambal Petai Bilis Pesen Lama Dengan Kulit

Sambal Petai Bilis Pesen Lama Dengan Kulit




SELAMAT TENGAHARI UNTUK SEMUA NYA
WAH HARI NI RAJIN SIKIT MENG UPDATE TIME TENGAHARI NI
SEBAB SEMANGAT NAK MAKAN SAMBAL PETAI 
PESEN LAMA BERSAMA KULIT NI
Adakah adik2 akak yang tak reti nak makan petai  dengan kulit ni atau ada jugak yang tak mau makan petai sebab "busyuk" wlaupun isi nya saja,bagi kami orang2 veteren ni lagi busyuk lagi suka hahaha
Tapi sambal petai ni menu sepanjang zaman kan,dahulu kini dan bila2 pun makan nasi bersambal kan petai ni
 nasi mesti bertambah tambah tak percaya PASTI KENA CUBA NI..


 


Tak susah nak buat sambal ni

Yang wajib 2 papan petai dihiris dan direbus
3 sudu cili kering kisar
1/2 cawan ikan bilis yg digoreng
4 ulas bawang merah tumbuk
2 ulas bawang putih tumbuk
sedikit air asam jawa
sedikit minyak utk menumis
garam dan gula


Panaskan sedikit minyak,tumiskan bahan tumbuk sehingga wangi,masukan cili kisar dan tumis sehingga wangi dan berminyak,masukan air asam jawa,gula dan garam,kacau lagi biar mendidih,masukan petai dan ikan bilis,mudah dan cepat sambal ni dan yang paling best sekali sedap dimakan walaupun simple dimple..
 


10 comments:

  1. salam kak noor besh ni makan dgn nasi panas ..wani pun lagi bushuk lagi suka hihi.....

    ReplyDelete
  2. perghhh..ni mmg pesen lama ni kaknoor..sesuai dgn kita2 owg lama ni kan kak..hahaha!

    ReplyDelete
  3. wow sedap ni kaknoor lagi2 dgn ina yg masuk 2 mggu ni sgt2 malas masak tapi makan nak sedap aje hihi.perut terus mcm bunyi2 tengok sambal petai bilis ni

    ReplyDelete
  4. kak Noor,
    apa lagi yang nak di kata....,mmg pergh....

    ReplyDelete
  5. Ellerinize, emeğinize sağlık. Çok nefis ve leziz bir görüntüsü var. İnsanın iştahını kabartıyor.

    Saygılar..

    ReplyDelete
  6. Kak Noor , ikan bilis tu kita makan..petai tu tak tahu la pulak kenapa kita tak makan..so kena kutip keluar la petai dan tinggal le ikan bilis saja..

    ReplyDelete
  7. kak noor,

    rumah hasni kalau kenduri (tak kira la kenduri apa pun) mesti ada luak ni dengan gulai talang nenas dgn gulai ayam rebung! mau tak sentap!

    ReplyDelete
  8. Kak noor, sue dl kan x suka mkn petai ada kulit. Tp org kata pahit kulit tu bagus. So, la ni mkn jg la skit2. :D

    ReplyDelete
  9. Kak Noor, kena rebus dulu ke petai tu.. utk hilangkan pahit kut..eh yang busyuk-busyuk tu la yang hilangkan penyakit he he

    ReplyDelete
  10. salam Kak Noor...Rahel memang suka sangat mkn petai lagi2 klu dibuat sambal mcm ni...ermmm..boleh mkn nasi byk tu...tapi kan..tak pernah pulak masak petai skali dengan kulitnya...nanti bole la cuba kan...

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home