Pulut Kukus Ikan Goreng & Tempe Jugak Cili Burung Wow...

Pulut Kukus Ikan Goreng & Tempe Jugak Cili Burung Wow...




ASSALAMUALAIKUM dan selamat pagi untuk semua pengunjung disini, dah lama rasa nya tak merasa pulut kukus ni, semalam dengan rasa penuh semangat akak menggagahi jugak buat kebetulan masih ada berbaki pulut, kalau dulu masa dikampong memang selalu lah makan pulut kukus ni dengan ikan masin je..

Resepi ni memang mudah sangat, cuma kita perlu rendam lah pulut tu lebih awal selama sejam ke dua jam baru pulut tu lebih lembut dan sedap..






Rendam pulut selama satu atau dua jam sukatan nya terpulang lah ya, cuci dan toskan
Kemudian panaskan kukusan sehingga mendidih dan masukan pulut tadi didalam kukusan yang telah di lapik dengan daun pisang untuk mewangikan pulut tu, dan masaklah lebihkurang 1/2 jam atau sehingga pulut tu lembut dan angkat.
 Ikan  dan tempe tu akak lumurkan sedikit jintan putih dan ketumbar kisar, garam dan kunyit barulah digoreng ranggup

Dah siap boleh lah dimakan bersama dengan kelapa parut yang di gaul dengan sedikit garam dan letakan cili burung bagi "mengkickan" lagi, aduh lepas geram sampai bertambah cili burung je heeee




Kalau ada yang nak try boleh lah makanan klasik ni memang nostalgia teringat zaman muda belia
DULO DULO...

41 comments:

  1. Kak Noor, ngancam nyer...makan pulut pepagi ni gerenti lena hi hi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. snagat ngancam Mar utk yg hantu pulutttt hahaha mari mari...

      Delete
  2. rasa nak ngap je bila tengok ni.Saya pun tgh makan pulut gak ni kak noor.Pulut inti manis beli kat tepi jalan masa mai keja td hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah Ina pun dah jadi hantu pulut gak kah?? orang utara mari mmg suka pulut tapi yg pedas sedap oooooo hahaha

      Delete
  3. Replies
    1. sian adik Nurul terpaksa telan air liur je kan gulp gulp

      Delete
  4. salam kak pehhh enak sekali negok juadah ni suka tau ada pulut cicah sama ikan masin...teringat kat kg biasa sarapan pg mok tanak pulut gtg ikam masin dan cicah same kelapa...ada sambal tumis pun sdp ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmslam Sheila, mmg sedap kan kalau mok kita yg masak tapi apa daya mok dah takdok kena lah masak snediri makan sendiri, anok2 tk gemo takpe layan dgn kenkawan je heee sangat sedap Sheilaaaa

      Delete
  5. beralas dengan daun pisang pasti sedap ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. daun pisang keliling umah Ayu daripada dok kering ja biar lah jadi alas ni sangat wangi dan harum heee

      Delete
  6. mmmg marbeles la kak nor....
    semalam mkn xde ikan kering...kecur air liur tgk..:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Asmah kalau pulut ni bila2 masa saja sedap utk tenghari pun on je kan heee ikan masin the best gu dgn pulut kan

      Delete
  7. Mmg betul betul WOW! ni Kak Noor.. Kecur saya pepagi nampak ni.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sheila menu gini utara mari kan hahaha makan tak hingat dunia ni lepas tidur ngantukkss

      Delete
  8. Ya Allah kak!!!!!!






    bikin pitam tgk pulot n ikan masin tu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduh2 Neiza dah sedar belum dari pitam tu nak suapkan pulut ni akak dtg dari jauh ni cepat nganga hahaa

      Delete
  9. Replies
    1. yalah tu mengkick kan ni tak jatuh tkpa noooo tapi sedapppppppp kan che Mid...

      Delete
  10. sedapnya pulut.makan dengan pekasam pun best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg kalau ada pekasam pulut pun kena masak lagi lah tu Aishah memang gu dia tu,,

      Delete
  11. Replies
    1. hai Tie nak tak esuk akak hantar kan heeee tak lah teliur lagi

      Delete
  12. Salam Kak Noor..nostalgia betul pulut+ikan kering ni...Cuma zaman dulu2 kat kg kami tidak kenal tempe...bukan mereka tapi sayalah tu..he he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Sue..sama lah kita dulu2 tak tau pun tempe ni skrg ni je sejak banyak cewek2 indon masuk baru lah kenal apa tu tempe dan tauhu hahahaa tapi mmg sedap lah kan

      Delete
  13. Aduhhhh kak noor dah lama tak makan pulut ni... sedapnyyyaaa.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Yatie kan menu ni mmg nostalgia kalau tak kuatkan hati mmg tak jadi tapi teringin punya pasal maka jadi lah pulut ni hee

      Delete
  14. salam kak noor..
    memang sedap ni kak.. mujur baru je makan masa kat kampong tempohari.. tapi saya tanak je.. hehe.. malas nak mengukus.. pulut makan dengan kelapa parut gaul garam & gula & tambah ikan masin memang makanan yg biasa jumpa kat pantai timur & rasanya kat utara pun femes juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Madihaa sorry ya lmbt respond biasalah kita ni kan vip haha, betul tu pulut sngt sinonim dgn kedah dan sbelah pantai timur tapi belah kedah tak kasi gula banyak nya masin2 je, tpi terpulanglah kan fav masing2 kita yg buat dia hee

      Delete
  15. salam kak noor, semestinya pulut menjadi kegemaran saya...tapi sy takut nengok cili padi tu kak...tak bisa mau gigit begitu saje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlikmslam Rohah..kegemaran akak jugak loh tapi mesti pedes baru best kalau tak tak kick lah heee

      Delete
  16. sedapanya..kalau mak saya masak pulut kitaorang mkn dengan ikan kering. mmg terangkat hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul lah Cik Teratai syg pulut ni mmg sinonim sngt dgn ikan kering kalau tkde ikan masin mmg tak sah lah dan mama2 mmg terer memasak pulut kena belajau tau..

      Delete
  17. Assalamualaikum Kak Nor,
    Ringkas tapi "mantap"..
    Salute..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumsalam Sham syang..
      yg ringkas dan mantap tulah yg kita mau save masa tapi sedap heeee

      Delete
  18. kak nor
    mknan org utara nie kan..member slalu bwk g opis pulut camne..depa org penang..sedap kan kak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yakah Zila, kami se geng lah penang dan kedah, makanan dia pi mai pi mai tang tu jugak heee pulut + nyok + ikan masin tu lah menu kick orang utara heee sedap kannnnnnnnn

      Delete
  19. Kak Noor..saya dah terbayang pulut kukus yg wangi tu..kita memang peminat tegar nasi pulut...dengan setnya tu...memang terliur sudah ni.

    ReplyDelete
  20. Makan pulut time sejuk2 beginikan Kak Noor memang sedap... lepas tu nak sambung zzzzzz...he he he eh

    ReplyDelete
  21. perghh... terangkat tuuu.. dengan cili padi burung tuu

    ReplyDelete
  22. aduhhh Kak Noor...mgancam2 menunya skrg ni..bikin kwn2 terliur n kecur...sedap tu sesekali mkn pulut pulakkan..

    ReplyDelete
  23. kak noor..perkataan "wow" tu melengkapkan semua rasa dlm menu klasik yg simple ni..chek suka! :)

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home