Lemak Pisang Muda Dan Ikan Kurau Masin

Lemak Pisang Muda Dan Ikan Kurau Masin


ASSALAMUALAIKUM  dan selamat petang semua adik2 blogger, akak rasa time macam gini mesti semua nya dah santap kan, begitu lah jugak dengan Kak noor, hari ni santap dengan lemak pisang muda ni, aduiiii sampai tak menang tangan ni bertambah nasi hahaa, susah jugak kan masakan kampong ni menggamit selera betul lah, kalah lagi makan daging atau ayam kan

Jom kita semak resepi lah terus ke main point sebab ada agenda penting nak di uruskan ni



Resepi : Lemak Pisang Muda Dan Ikan Kurau Masin
Sumber: Bicara Kak Noor

Bahan - bahan

3 biji pisang muda
1 cawan santan pekat
1/2 sudu lada hitam tumbuk
3 biji cili hijau di belah
1 keping asam keping
2 ulas bawang merah
4 - 5 hiris ikan masin kurau di rendam dulu
daun selasih secukupnya
garam dan sedikit gula


Caranya

  • Kupaskan pisang muda dan potong lah ikut ketebalan masing-masing.
  • Tumbuk lada hitam dan bawang merah.
  • Masukan santan pekat dalam periuk, tambahkan bahan tumbuk dan kalau perlu tambahkan sedikit air.
  • Sudah santan mendidih masukan pisang muda dan asam keping dan masak sehingga pisang lembut.
  • Tambahkan ikan masin, daun selasih dan cili hijau, rasa dulu kalau dah masin tak payah tambah garam lagi tapi kalau tawau je rasa boleh lah tambah garam dan gula sikit,
  • Lepas tu boleh lah ditutup api dan sediakan nasi panas - panas memang terangkat.




SELAMAT MENCUBA PADA YG BELUM PERNAH MAKAN PISANG MUDA TU
WOW , KENA MAKAN DULU BARU DAPAT MENIKMATI RASA NYA
NAK SEDAP LAGI ADA SAMBAL BELACAN DAN ULAM2AN
CAKAP PUN TARAK GUNA HEEHEE


12 comments:

  1. am speechless.. cuma mampu menahan air liur jer.. :b

    ReplyDelete
  2. Kak Noor.... berbaloi Amie berenang dari jauh ke Brunei ni, sampai sini dijamu pulak dengan lemak pisang muda dengan ikan kurau masin... adui kak! Sedapnya!!!!

    ReplyDelete
  3. salam kak noor... sedapnyer gulai pisang tu... feberet saya tu kak... kalau sy masak atau mak yg masak.. kompem kena ratah dulu semangkuk.. ehe...

    ReplyDelete
  4. adui terliur ni..
    dahler tgh lapar kak...!

    ReplyDelete
  5. salam kak...

    sy ni dah la dlm mode utk diet..tetiba masuk page ni rasa terliur plak...hahahaha...trs lapar....

    ReplyDelete
  6. salam kak noor...mori lom pernah cuba makan pisang muda... ..tengok gambar meriah betul...tentu sedap nie

    ReplyDelete
  7. Tambahkan ikan masin ...sambal belacan huhubhhbh...menangis ..

    ReplyDelete
  8. Sedapnya pisang muda cmpur ikan masin....leleh air liur la kak....hihihi....

    ReplyDelete
  9. Aslmkum k.Noor
    dah lama sy tak masak pisang muda...nampak sedap dimasak dg ikan masin. nengok tempahan di bawah...mcm2 ada....moga terus bg semangat k.Noor ambil tempahan.
    happy belated bday buat suami dan anak sulong k.noor!

    ReplyDelete
  10. orang kampung macam bundo ni tak boleh lari dari makan lauk pisang muda ni haha..

    ReplyDelete
  11. adakah masakan ini tidak perlu 'menumis' dahulu bahan2nya..?? bahan dilebur langsung ke periuk ke? maaf kak noor..harap dapat beri penjelasan..terima kasih..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home