Ikan Kukus Macam-macam Rasa

Ikan Kukus Macam-macam Rasa


ASSALAMUALAIKUM semua adik2 blogger atau adik2 tak blogger pun yang sudi berkunjung disini, hari ni kak Noor nak kongsikan resepi ikan kukus yang simple, apa saja yang ada kat rumah kita yang sesuai boleh dimasukan dalam ikan kukus ni.  Sebab yang buat dia kan janji sedap je, Kak Noor sebenar nya suka sampah sarap kat atas ikan tu je, lepas tu kalau ikan pulak suka ambil yang kepala maksudnya yang tulang2 tu , sirip ke, ekor ke asalkan tak banyak isi mesti kegemaran akak hee...




RESEPI nya sangat mudah, jom kalau ada yang nak try kita tengok resepi dulu

RESEPI    : IKAN KUKUS MACAM-MACAM RASA
OLAHAN : BICARA KAK NOOR

BAHAN
1 ekor ikan besar di bersihkan 
Diperapkan dengan limau kasturi, minyak bijan dan sos tiram lebihkurang 10 minit, kemudian kukus lah sehingga masak.

BAHAN HIRIS
3 batang serai
1 inci halia
3 ulas bawang putih dicincang
5 batang lobak masin 
2 biji cili merah
5 biji cili padi
2 kuntum bunga kantan
1 sudu sos tiram
garam dan gula secukupnya
sedikit minyak untuk menumis


CARA
Panaskan kuali masukkan sedikit  minyak, dan tumislah bahan hiris, di mulai dengan serai, halia bawang putih dan lobak masin, gorenglah sehingga layu dan wangi, kemudian diikuti dengan sos tiram dan air yang keluar dari hasil kukus ikan tadi sedikit saja tak perlu banyak sangat.
Bolehlah masukan cili padi dan besar juga bunga kantan, tak perlu lama sangat di atas api.
Letakan garam dan gula secukupnya dan boleh lah di curahkan di atas ikan yang telah di kukus tu
Ikan kukus kita sudah sedia dimakan bersama dengan nasi panas2...





ANAK2 dan hubby suka ikan kukus yang berkuah jadi air dari ikan kukus tu memang tak di buang sebab dia orang suka wangi nya tu untuk "menyelurppppp"




BAGI kak Noor tak dapat ikan pun takpe janji dapat barang2 kat atas ikan tu haha, macam2 kan fav orang ni..



OK cukup sampai disini dulu jumpa lagi ESUK LUSA bila keadaan mengizinkan ok..
SELAMAT MENJAMU SELERA heeeee

5 comments:

  1. Ya Allah kak Noor...ni yg buat fiza terliur ni...tgk pun dah membangkitkan selera org kampung ni...he he he....sedapnyeee...fiza pun suka gak buat ikan kukus ni...selalunya cari siakap ja...makan dgn nasik panas2...tambah ngan cili potong...perghhhh....tgk ikan kak Noor ni sungguh meriah...meruntun jiwa sungguh....

    ReplyDelete
  2. kalau saya feveretnya tang mata ngan pipi ikan tu... aedhhhh sedapnya!

    ReplyDelete
  3. sedappnya ikan kukus tu kak noor...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum K.Noor, lama tak singgah sini.

    Ppeergh!! siakap ni kalau dimasak apa pon sodap

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home