Brokoli Ranggup Dengan Capsicum

Brokoli Ranggup Dengan Capsicum



ASSALAMUALAIKUM dan selamat berhari minggu untuk adik2 blogger tersayang semoga semuanya didalam sihat walafiat hendaknya disamping family tersayang, walau apa pun tugas kita hari ni, kesihatan mesti di utamakan, jadi menu akak hari ni yang ala2 sihat gitu lah sementara masih ada stok sayur mayur tu, sebab brokoli dan capsicum ni tak boleh bertahan lama di dalam petiais tu, sebaik beli mesti kena masak se awal yang boleh kan baru fresh mresh dan sedap rasa nya.


Resepi nya sangat mudah pun sebab rasa nya tak perlu kita menggunakan bahan yang banyak untuk melazatkan sesuatu masakan tu kan, terutama sayur mayur ni, jom kita tengok resepi akak ni ..



RESEPI  :  Brokoli Ranggup Dengan Capsicum
OLAHAN  :  Bicara Kak Noor


BAHAN
1 biji brokoli yang kecil di potong 
1 biji capsicum kuning di potong dadu
1 biji tomato di potong dadu
1/2 biji bawang besar di hiris
2 ulas bawang putih di cincang
1/2 cawan dada ayam yang sudah di dadu
1 sudu besar minyak bijan
1 sudu besar minyak jagung
sedikit serbuk lada sulah dan perasa jugak garam


CARA

  • Brokoli yang sudah di potong di celur dengan air panas dan letakkan sedikit minyak dan garam.  * JANGAN LAMA DALAM 2 - 3 MINIT JE TAU* lepas tu di toskan dan curah air sejuk supaya brokoli tak terus lembut.
  • Panaskan kuali masukan minyak jagung atau minyak biasa pun ok jugak, tumiskan bawang putih sehingga wangi dan masukan isi ayam yang didadu.
  • Masak sehingga ayam lembut dan masukan minyak bijan kacau rata *MINYAK BIJAN AKAK LAMBAT MASUK  UNTUK LEBIH WANGI DAN TAK MUDAH HANGUS*
  • Akhir sekali boleh lah dimasukan bawang besar, tomato, capsicum, brokoli, lada sulah, serbuk perasa dan garam.
  • Hanya masak dalam masa satu minit je kalau tak sayur mayur akan lembik dah tak sedap dan ranggup lagi.
  • Tutup api dan sayur kita dah sedia untuk di hidangkan dengan nasi putih atau nasi minyak.




Kak Noor suka meratah je sayur ni tak payah makan dengan nasi bila dah kenyang makan sayur baru lah dah tak selera lagi nak makan nasi jimat jugak nasi tu kan heee




Penuh warna warni best jugak ni untuk menarik pelanggan dalam rumah




JOM KEMPEN MAKAN SAYUR MAYUR NI 
ENAK NI LAGI RANGGUP LAGI BESTTTT
YUKKK ...

5 comments:

  1. Asslmkm kak.
    Brokoli paberet sue. Sama lak menu kita tenghari ni. Sue pun tumis brokoli juga. Masak simple2 ja...Asal kenyang..Heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumuslam Sue, yalah yg simple2 pun ok janji perut tak berlagu dondang sayang ke kan, cepat dan sedap lagi ranggup apa lagi yang mau kan Sue hahahaa...

      Delete
  2. sayur feveret anak2 saya ni.. begitu juga dgn mak & ayahnya.. kalau masak seketul sure tak cukup.. hehe.. nnt leh try resepi cara kak noor ni... tq kak..

    ReplyDelete
  3. simple but mmg menyelerakan, KA suka sgt ni!

    ReplyDelete
  4. menu lengkap diet seimbang...yeaha kak noor..

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home