Resepi Pau Cendawan Sedap

Resepi Pau Cendawan Sedap


SELAMAT PETANG SEMUA NYA
Menu apa agaknya untuk petang weekend ni ya
Dah lama nak try buat pau cendawan ni
Baru lah sampai hajat dihati mencuba
Walaupun kurang cantik dan menawan macam cendawan
Tapi rasa nya memang mantop
Biasa lah pertama kali mencuba mesti tak perfect sangat kan




Resepinya kaknoor intai dari blog dibawah ni
http://www.azhafizah.com/2016/06/resepi-pau-cendawan-viral.htmlhttp://www.azhafizah.com/2016/06/resepi-pau-cendawan-viral.html

Sayangnya kaknoor punya pau cendawan kurang menyerlah macam cendawan
mungkin cendawan kaknoor ada penyakit kot hahaha...




RESEPI PAU CENDAWAN VIRAL

Bahan-bahan inti Pau Cendawan

2 bji bawang holand
1 tin cendawan butang kaknoor guna fresh mushrooms
Isi ayam potong kecil kaknoor guna daging
3 sudu butter utk tumis
2 cubit lada hitam yg serbuk
1/2 tin sup cendawan (tin kecil)
3 keping keju cheesedale tak letak
3 biji kentang parut tak letak
1biji carrot parut jugak tak letak
Satu sudu kecil serbuk ayam tumix

Cara-Cara 

1. Tumis bawang sampai layu,
2. Masukkan ayam tggu separuh masak
3. Lepas tu masukkan kentang dan carrot tggu sampai lembut
4. Dah lembut masukkan sup cendawan tadi...tggu sampai pekat sikit masukkan keju tadi
5. Taburkan lada hitam, serbuk tumix,gula dn sedikit garam....

Untuk bancuhan coklat

2 sudu serbuk coklat
2 sudu tepung beras
Tambah sedikit air untuk bancuh, bancuh macam korang bancuh water colour tu. Tak pekat sangat  dan tak cair sangat.

Untuk Doh

300grm tepung pau
Sedikit garam..(gaulkan 2 bahan ni)
Setengah paket yis mauripan
2 sudu bsr gula
2 sudu besar susu
1 sudu besar shortening
2 sudu besar susu pekat, 2 sudu besar gula kacau dalam setengah gelas air suam. Lepas tu masukkan serbuk yis dan tunggu 15 minit atau sampai yis kembang naik buih. Dah kembang yis masuk kan dalam tepung uli sekejap kemudian tambah shortening. Uli tepung sampai lembut, lepas tu rehat kan doh dalam 20 minit.
Dah rehat dan kembang tumbuk tumbuk sikit doh dan uli lagi sekejap. Bila doh dah lembut bahagikan doh kepada 10. Ambik sikit doh simpan untuk buat batang cendawan.
Doh yang korang bahagikan tadi boleh la isi dgn inti. Dah isi inti sapukan bahagian atas dengan coklat cair tadi dgn menggunakan berus. Tunggu 40 minit baru kukus.
Kukus dengn api besar selama 10minit dan penutup kukus tu balut dgn kain. Kukus batang pau yg telah digentel sekali. Bila dah masak buat lubang belakang pau, selepas itu celupkan batang pau dengan coklat cair tadi, baru masukkan batang cendawan dalam lubang bahagian bawah pau tu. Kemudian kukus lagi 5 minit dan siap untuk di makan.




Tapi rasa nya memang hebat, walau pun kaknoor tak letak cheese segala
Anak-anak dah suka resepi macam ni hehee



Masa kaknoor menulis ni pun sebenarnya pau ni dah haibs di makan haha
kan memang sedapppp percaya lah
Mesti try pada yang sudi tu mana tau lebih menjadi cendawan kannn..


15 comments:

  1. Asalkan sedap, Kak Noor. Tak macam rupa cendawan pun tak apa. Boleh cuba buat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg nk cuba lagi PH
      Sbb belum puas hati hehhe

      Delete
  2. Salam, bunda sebelom ni tertanya2 jugak...pau cendawan tu apa..macam mana rasanya.. rupa dah macam cendawan, mesti rasanya pun rasa cendawan kan..

    Masa balik kampong haritu adik sendiri ada berjual pau cendawan ni.. baru tau..rupa2nya memang ada perisa sikit2 cendawannya...banyak rasa macam sayuranlah gitew, agaknya sebab ada lebih carrot ngan kentang kot. okaylah..

    Itu adik bunda punya resipi... mungkin resipi KNoor lebih lagi rasa cendawannya...nama pun pau cendawan yer tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohyeee ke resepi adik bunda
      Kirimsalam je utk adik bunda tu ya heh
      Halalkan resepinya ya
      Mmg sedapp sngt resepi ni
      Tapi kaknoor ikut apa yg ada kt rumah
      Derhaka cikit2 hehe

      Delete
    2. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  3. Pau cendawan pun pakai coklat juga rupanya. Haha. Ingatkan rasa cendawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa cendawa. mestilah rupa nya kena mcm cendawan jugak kann

      Delete
  4. Buat selalu, lama lama lawa la tu kak noor. First time buat kan?๐Ÿ˜ƒ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg mk buAt lsgi dan lagi Mazni
      Sampai jati puas baru berenti hehe

      Delete
  5. PAU CENDAWAN LAIN RUPANYA DARI PAU BIASA MESTI SEDAP SGT TU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb pau ni mcm luar biasa sikit
      Tulah rajin nk mencuba tu P

      Delete
  6. femes menu ni skg:D:D tp memang sedap la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb femes la kaknoor tingin nk buat Unni hehe

      Delete
  7. kak noor
    el jual pau cendawan
    lau mai penang jemputlah order hehe

    ReplyDelete
  8. BW. ilah lom try. Kak nor dah buat tuu kira ok lah juga. Bila nk try ni...hihii

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home