Begedil Pedas Step By Step & Soto Ayam

Begedil Pedas Step By Step & Soto Ayam


Alhamdulillah hari ni sempatlah berbicara di sini lagi, kali ni resepi yang sangat mudah je pun, memang ramai yang dah tau, cuma ikut kaknoor suka tambah cili flakes dan serbuk buah pala untuk wangikan begedil tu dan cili flakes semestinya untuk pedaskan sikit begedil..


2 kilo kentang di cuci bersih, di belah dua dan rebus dalam noxxa selama 3 minit saja, tak payah buang kulit dulu nanti tak manis, lepas rebus tos kan, kemudian baru lah di kopekan kulit nya lebih senang sebab dah lembut




Kentang yang telah di rebus tadi di masukkan dalam blender dan kisar sehingga lembut dan hancur
Kalau nak tumbuk pun ok jugak cuma agak lambat sikit, kalau blender lebih cepat dan mudah.



Kisar lah sehingga habis kentang kita ya..




Ini lah bahan-bahan yang kaknoor guna agak-agak sajalah takde sukatan pun,  di tumiskan dengan sedikit minyak, biarkan bawang layu, baru masukkan burger ayam atau burger daging terpulang lah ya, tak letak ayam//daging pun ok jugak, dah ayam bertukar warna boleh lah letak bawang goreng dan daun bawang dan sup, kacau sebati.




Kemudian barulah di masukkan dengan bahan-bahan perasa di atas tu, pun agak-agak jugak, kaknoor lebih suka letak cili flakes sebab untuk rasa sedikit pedas bersama lada hitam, kalau ada yang tak suka boleh abaikan je ok., rasa lah ikut citarasa keluarga anda..




Bahan-bahan tumis yang telah di masak tadi, di campurkan kedalam kentang kisar, kemudian barulah di gaulkan sebati 



Alhamdulillah dah siap proses membuat begedil kita, lepas ni gentel bulat ke leper ke pun tak kisah mana yang senang dan ikut citarasa..



Dah buat banyak ni kaknoor lebih suka ovenkan sekejab dalam 15 minit, supaya lebih keras sikit mudah untuk kita simpan frezer,  bila-bila nak goreng hanya keluarkan saja. Untuk begedil ni kaknoor salutkan dengan telor, kemudian di gelek lagi sekali dengan campuran tepung gandum dan jagung untuk merangupkan bahagian luar begedil ni, tapi kalau tak salut tepung pun ok, lepas salut telor terus goreng saja dengan minyak yang panas sehingga kekuningan ok.




Ini lah dia hasil begedil tu digandingkan dengan soto ayam dan soto paru, selera macam-macam kat dalam rumah terpaksa layan semua..



Banyak nya bahan-bahan untuk soto ayam ni kan, sedang rajin layan saja lah, bila dah malas nanti baru lah masak nasi goreng bodo je hehe...


Sambal kicap ni wajib ada baru lah makan soto tu jadi berpeluh-peluh sikit..


Untuk Resepi Soto Ayam boleh lah tengok kat link di bawah ni ya
Soto Ayam Maslinda memang sedap


26 comments:

  1. comei2 btl begegil kak noor...
    begedil ni walaupun mcm remeh tp sebenarnya senang campak2 je dh jd kan kak noor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sudah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di 🐣PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL🐣

      Delete
    2. anak2 suka sangat dengan pegedil ni Dana maka nya ibu nya merajinkan diri buat yg comel2 macam ni

      Delete
  2. Sedapnya...lama dah tak buat begedil.
    Cantik jadinya begedil yang dah digoreng tu kak noor.Boleh try resepi kak noor ni...tak pernah lagi gelek kat tepung .

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh try Saniah mesti ada sikit kelainan bila kita salutkan dengan tepung maknanya lebih rangup disitu in syaa Allah

      Delete
  3. comel nyer bergedil akak .. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tak mau bila dah di campur dengan soto nanti besar sangat molot tu hahaha macam tak cantik je kan Wa..

      Delete
  4. SOTO ISTIMEWA NOOR LENGKAP DGN BERGEDEL YG SEDAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sah P kalau takda begedil soto ni takdak ummphh hehe

      Delete
  5. aduh...menyelerakan..terbayang kuah soto ayam...nak nak begedil tu...nyaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soto ayam memang the best Rahel sbb ada begedil tu kannn nyaman bah

      Delete
  6. Banyak begedil yang Kak Noor buat. Elok jugak simpan dalam freezer. Anytime nak makan boleh terus goreng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alang2 dah bersusah2 PH biarlah sekali susah berbaloii dapat makan banyak kali kan, orang malas lah ni PH

      Delete
  7. sedap banyak2 begedil makan dgn soto

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Rai lagi banyak begedil lgi besttt

      Delete
  8. Makan soto mesti kena ada begedil..Baru la ngam.. Seketul tak cukup kalau comel2..Hehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Sue suka yang comel macam ni sebab tak terasa lembik sangat, kalau buat besar gajah tu terasa lembik kat dalam dia tu, macam ni best kecik tomey dan keras heheee

      Delete
  9. Sambal kicap tu buat sendiri ke atau beli...boleh x kak noor share resepi sambal kicap tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang buat sendiri sambal kicap tu As nanti kaknoor kasi resepinya ya

      Delete
  10. Begedil ni memang sedap dimakan... tapi nak buatnya renyah sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka nya Nora bila kaknoor buat mesti nak buat banyak sekaligus, biar susah sekali je, lagipun dapat frozen jugak begedil ni jadi senanglah bila nak makan keluarkan dan goreng je

      Delete
  11. Replies
    1. Suka buat kecik macam ni Eyda cantik dan rangup

      Delete
  12. Soto ni faveret saya tau KN...tapi tulah..... nak buat bergedil mmg tak berapa nak rajin, bukan malas tau haha....Tak jumpa sotolah Raya ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kah kita Nom dav soto tapi nak buat sekali sekala tu emmm tunggu kerajinan yang 100 % sebab banyak songeh sangat kan..

      Delete
  13. sedapnya begedil,saya suka..kalau soto takde begedil rasa macam tak lengkap

    ReplyDelete

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home